لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

نماینده مجلس: خواسته‌های مداخله‌جویانه هیئت اروپایی را نمی‌پذیریم


کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران: اعطای جایزه به محکومین دادگاه‌های صالحه را محکوم می‌کنیم.
کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران: اعطای جایزه به محکومین دادگاه‌های صالحه را محکوم می‌کنیم.
پس از اعلام خبر لغو سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران از سوی رسانه‌های جمهوری اسلامی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران ضمن محکوم کردن اعطای جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت گره زدن این سفر به خواسته‌های «مداخله‌جویانه» قابل پذیرش نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، کاظم جلالی روز شنبه، ششم آبان‌ماه، در واکنش به درخواست هیئت اروپایی برای دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی، گفت: «پارلمان اروپایی با این عمل نابخردانه خود مانع از انجام سفر شده که به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و مسئولیت تبعات آن در عدم انجام سفر، متوجه آن پارلمان است.»

وی در ادامه گفت: «این که در آستانه انجام سفر، تحقق آن (سفر) به برخی خواسته‌های مداخله‌جویانه و غیرمنطقی گره زده شود و به بهانه اعطای جایزه به محکومین دادگاه‌های صالحه فضاسازی‌های سیاسی و تبلیغی جهت‌دار دنبال گردد، قابل پذیرش و قابل درک» نیست.

پارلمان اروپا پنجم آبان‌ماه اعلام کرد که هیئت اعزامی‌اش به ایران خواهان دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه ساخاروف، است که به دنبال آن جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرد و رسانه‌های جمهوری اسلامی، پیش از پارلمان اروپا، از لغو این سفر خبر دادند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر از سوی ایران، یک منبع پارلمان اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت این سفر پس از مخالفت ایران با درخواست هیئت پارلمانی اروپا لغو شد.

این منبع افزود که اعضای این هیئت آماده سفر به تهران بودند که تاریا کرونبرگ، رئیس این هیئت، در تماسی تلفنی از سوی جمهوری اسلامی، مطلع شد که این هیئت اجازه دیدار با برندگان جایزه ساخاروف را ندارد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ششم آبان‌ماه در خصوص این جایزه گفت: «اعطای جایزه به اشخاصی که به دلیل جرایم ارتکابی در دادگاه صالحه، به صورت شفاف و بر اساس موازین قانونی محاکمه و احکام آنها صادر شده، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی پارلمان اروپایی به قوانین و عدم احترام آنها به موازین حقوقی و حاکمیت ملی کشورها است و به همین جهت ما اعطای جایزه به این گونه محکومین را که با اهداف سیاسی صورت گرفته، محکوم می‌کنیم.»

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر که از دو سال پیش در ایران زندانی است، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و تبليغ عليه نظام» به شش سال زندان و جعفر پناهی نیز که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است، به همین اتهام به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت کاری محکوم شده است.

مارتين شولتز، رئیس پارلمان اروپا، پنجم آبان‌ماه گفته بود که هیئت نمایندگان اروپا قصد دارد در سفر خود به ایران پيام تبريک وی را به نسرين ستوده و جعفر پناهی ارائه کند و افزوده بود در صورتی که دولت ايران مانع اين ديدار شود، اين هیات فورا ايران را ترک خواهد کرد.

به گزارش وب‌سایت پارلمان اروپا قرار بر این بود که پنج تن از نمایندگان پارلمان اروپا روز یک‌شنبه، هفتم آبان‌ماه، وارد تهران شده، با نمایندگان مجلس و دیگر مقام‌های ایران دیدار کرده و ۱۲ آبان‌ماه ایران را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG