لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

رویترز: دریانوردی پنهانی سوریه در سایه کشتی‌های ایرانی


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید که به نظر می‌رسد برخی تانکرهای ایرانی در چند وقت اخیر با ارسال سیگنال‌های اطلاعاتی نادرست به سیستم ردیابی جهانی، در تلاش‌ هستند تا بر رفت‌و‌آمدهای دریایی کشتی‌های سوریه پوشش بگذارند.

به گزارش این خبرگزاری، در یک ماه اخیر «دست‌کم سه کشتی ایرانی» در سیگنال‌های اطلاعاتی ارسالی خود، به جای اعلام مسیر اصلی حرکت خود، مسیر حرکت کشتی‌های متعلق به سوریه را اعلام می‌کنند، به طوری که طبق این اطلاعات به نظر می‌رسد که یک کشتی، در آن واحد در دو مکان مختلف حضور دارد.

رویترز تأکید دارد که به نظر می‌رسد این اقدام برای پنهان کردن داد و ستدهای سوریه، کشوری که همانند ایران هدف تحریم‌های شدید است، صورت می‌گیرد.

طبق این گزارش کشتی‌های ایرانی با این اقدام مسیر حرکت کشتی‌های سوری‌ای را که از جمله بین سوریه، لیبی و ترکیه در حرکت هستند پنهان می‌کنند. یک مقام ارشد شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ارسال سیگنال نادرست از سوی کشتی‌های ایرانی را رد کرده است.

با این‌ حال رویترز می‌گوید که برای مثال تانکر ایرانی «میلیونر» اخیرا با ارسال سیگنالی اعلام کرد که به سمت لیبی در حرکت است؛ دقیقا همان مسیری که کشتی سوری «لیدی راشا» در حرکت بود. پس از مدتی سیستم ردیابی نشان داد که «لیدی راشا» در لیبی لنگر انداخته، در حالی که کشتی «میلیونر» در اقیانوس هند به سمت ایران در حرکت بود.

کشتی «لیدی راشا» پس از آن از لیبی به سوریه بازگشته و به گفته مقام‌های بندر طرطوس در سوریه، احشام و چندین جعبه تخلیه کرده است. مشخص نیست که این جعبه‌ها حاوی چه کالاهایی بوده‌ است.

در نمونه‌ای دیگر مسیر حرکت تانکر ایرانی «پایونیر» با مسیر حرکت کشتی «چیف احمد» تداخل پیدا کرده است. در نهایت اما یکی از این کشتی‌‌ها از طریق کانال سوئز و دریای سرخ به سمت ایران رفته، در حالی که یکی دیگر از کشتی‌ها در حرکت به سمت بندری در چین ردیابی شده است.

شرکت «ویندوارد» که به ارائه فناوری تجزیه و تحلیل داده‌های دریایی می‌پردازد، می‌گوید با این اقدام، اگر یکی از این دو کشتی در حال دریانوردی قانونی‌ است، می‌تواند با استفاده از هویت خود، فعالیت غیرقانونی کشتی دیگر را پنهان کند.

اگرچه یکی از مقام‌های ارشد کشتی‌رانی جمهوری اسلامی می‌گوید ارسال سیگنال نادرست از سوی کشتی‌ها شدنی نیست، پیتر بلک‌هرست، از مدیران امنیت دریایی، می‌گوید تغییر سیگنال‌های اطلاعاتی کشتی از طریق دست‌کاری «جی‌پی‌اس» کشتی امکان‌پذیر است.

به گفته یک دیپلمات غربی که تردد تانکرهای ایرانی را تحت نظر دارد، دست‌کاری کدها به این طریق تنها میان کشتی‌هایی امکان‌پذیر است که همگی با پرچم یک کشور در حرکت هستند. در مورد ایران و سوریه نیز، این تغییر کدهای گیج‌کننده میان کشتی‌هایی رخ داده است که با پرچم کشور تانزانیا در حرکت هستند.

این دیپلمات غربی می‌گوید که این دست‌کاری باید از سوی کارکنان شرکتی که مجوز استفاده از پرچم را صادر کرده است صورت بگیرد.

مقام‌های کشتی‌رانی در تانزانیا می‌گویند هیچ اطلاعاتی در مورد این کشتی‌ها ندارند و اظهار کرده‌اند که تمامی این کشتی‌ها از طریق آژانس «فیلتکس» در دبی، اجازه استفاده از پرچم تانزانیا را دریافت کرده‌اند. شرکت «فیلتکس» از دادن اطلاعات در این خصوص خودداری کرده است.
XS
SM
MD
LG