لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

روابط مستقیم ایران و بریتانیا از سر گرفته شد


سفارت بریتانیا در تهران از دو سال پیش و به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به آن، تعطیل است.
سفارت بریتانیا در تهران از دو سال پیش و به دنبال حمله دانشجویان بسیجی به آن، تعطیل است.
بریتانیا و ایران از روز پنجشنبه اول اسفندماه به طور رسمی روابط دیپلماتیک با یکدیگر را آغاز کردند و به گفته وزارت خارجه ایران از این روز پرچم‌های ایران و بریتانیا در سفارتخانه‌های این دو کشور برافراشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که از این پس ایران و بریتانیا از طریق کاردارهای غیرمقیم و مقام‌های خود٬ با یکدیگر روابط مستقیم دو جانبه خواهند داشت.

این سخنگو تاکید کرده است که این مرحله از روابط بدون اعزام کارداران و مقام‌ها به کشور مقابل صورت می‌گیرد و افزود که اعزام این افراد در مرحله بعدی روند بهبود روابط صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران صورت نگرفته است و افزود: «ما مشخصا اعلام کرده‌ایم که طرف ایرانی باید برای خرابی‌هایی که در ساختمان سفارت ایجاد شده٬ غرامت بدهد.»

هشتم آذر ۱۳۹۰ عده‌ای که از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی نام برده می‌شد در حمایت از مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا، تجمعی را در اطراف سفارت بریتانیا در تهران برگزار کردند که این تجمع به هجوم به سفارتخانه و تسخیر چند ساعته آن منجر شد.

به دنبال این واقعه٬ دولت بریتانیا سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و حکم به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن داد.

با این‌حال٬ با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، دو کشور به آرامی به سوی بهبود روابط پیش رفته و در همین خصوص هر دو کشور توافق کردند که سفارتخانه‌های خود را بازگشوده و کاردارهای غیر مقیم خود را به آنها اعزام کنند.

مجید تخت روانچی٬ معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه روز پنجشنبه٬ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ با اعلام آغاز پیگیری مستقیم روابط ایران و بریتانیا٬ گفت: «از امروز پرچم‌های ایران و انگلیس در سفارتخانه‌های این کشورها برافراشته شد.»

به گفته خبرگزاری فرانسه٬ روز پنجشنبه پرچم ایران بر فراز ساختمان سفارتخانه ایران در لندن قابل مشاهده بود.
XS
SM
MD
LG