لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

ارتش اسرائیل: از یک سال پیش آماده حمله به مراکز اتمی ایران هستیم


بنی گاتز، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل
بنی گاتز، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل
رییس ستاد کل ارتش اسرائیل می گوید که این ارتش از یکسال پیش برای حمله به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران آماده شده است.

بنی گانتز در سخنانی در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در هرتصلیا گفت ایران در صدر توجهات و برنامه‌های ارتش اسرائیل است و این وضع تا هر زمانی در آینده که معضل هسته ای ایران حل شود، ادامه خواهد یافت.

به گزارش روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، وی ایران را متهم کرد که در صدد غالب کردن سلطه خود و به انقیاد کشیدن تمامی منطقه است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که مقام‌های اسرائیل طی هفته جاری قرارداد خرید تسلیحات جدید از آمریکا را امضاء کردند.

در معامله کلانی که در جریان دیدار چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا با همتای اسرائیلی خود، موشه یعلون در تل آویو نهایی شد، آمریکا متعهد شد که از محل کمک‌های مالی واشینگتن به اسرائیل تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ده‌ها جنگنده اف-۱۶، هواپیماهای پیشرفته سوخت رسانی، رادارهای ضد جنگنده‌های هوایی، راکت‌های ضد رادار و بمب‌های هوشمند به ارتش اسرائیل بدهد.

بسیاری از تجهیزات پیشرفته‌ای که آمریکا در این معامله سه میلیارد دلاری به اسرائیل می‌دهد،تنها دراختیار ارتش آمریکا بوده و این کشور تجهیزات یاد شده را به هیچ‌یک از هم پیمانان خود نفروخته است.

چاک هیگل در زمان اقامتش در اسرائیل چند بار گفت حق اسرائیل است که در صورت احساس خطر، به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند.

با وجود این، وزیردفاع اسرائیل در نشست خبری خود با همتای آمریکایی‌‎اش گفت که این کشور راهکار دیپلماتیک را برای حل معضل هسته‌ای ایران ترجیح‌ می‌دهد.

با این‌حال به گزارش رادیوی اسرائیل، آقای یعلون روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت، گفت: «نه تحریم‌های سخت، سران ایران را به تغییر مسیر برنامه هسته‌ای این کشور متقاعد کرده و نه مذاکرات کش‌دار جامعه جهانی با ایران ثمری داشته است».

آقای یعلون افزود: «تا تهدید نظامی علیه ایران بسیار جدی نباشد ... طرح‌های هسته‌ای آنها ادامه خواهد یافت».

دور بعدی مذاکرات ایران و ۵+۱ در زمینه برنامه هسته‌ای تهران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول شده است، ولی دور بعدی و دهم از مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه انجام خواهد شد.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی‌ است و خواستار شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این زمینه شده‌اند که در این میان اسرائیل بارها بحث حمله به مراکز هسته‌ای ایران را به میان کشیده است.

ایران که همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است در واکنش بارها گفته که هر گونه تعرض به خاک خود را متقابلا پاسخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG