لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

«ساخت ایران»؛ نمایشگاه دیوارنگاره‌های ایرانی در نیویورک


تصویری از وب‌سایت رسمی ICY و SOT
تصویری از وب‌سایت رسمی ICY و SOT
هفته گذشته در نیویورک نمایشگاهی از آثار دو دیوار‌نگار ایرانی افتتاح شد که با موسیقی گروه ایرانی «سگ‌های زرد» همراه بود، دو گروه هنری‌ای که در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» بهمن قبادی حضور داشتند.

به نوشته نشریه بریتانیایی «آبزرور»، در این نمایشگاه که عنوان آن «ساخت ایران» است و در در گالری «اوپن هاوس» کار خود را آغاز کرده، حدود ۳۰ اثر از دو برادر هنرمند و جوان ایرانی که با نام‌های هنری ICY و SOT شناخته می‌شوند، به نمایش در آمده است.

مونا دهقان، مدیر روابط عمومی این دو هنرمند می گوید: «این دو هنرمند فقط یک ماه است که به نیویورک آمده‌اند . آن‌ها در ایران به خاطر کارهای هنری خود بازداشت شده‌اند. در ایران همچنان بیان ایده‌های فرد در قابل کارهای خلاق و هنری مشکل آفرین است، بنابراین خلق و ارائه آثار هنری خارجی از ضوابط و مقررات، از جمله ارائه آثار در اماکن عمومی و خیابان‌های شهر کار خطرناکی است.»

این دو هنرمند ایرانی به محض رسیدن به آمریکا تقاضای پناهندگی سیاسی کرده‌اند.

«آبزرور» می‌نویسد که نگاهی به آثار این دو هنرمند تا حدی این حس را به وجود می‌آورد که شباهتی میان برخی از آثار این دو و نقاشی‌های «بانسکی» بریتانیایی، یکی از چهره‌های سرشناس دیوارنگاری، وجود دارد.

یکی از آثار بانسکی، دیوارنگار مشهور بریتانیایی
یکی از آثار بانسکی، دیوارنگار مشهور بریتانیایی
SOT در خصوص شباهت کارهایشان به «بانسکی» گفته است: «مسلما بانسکی روی ما تاثیر زیادی داشته است، اما ترکیب عناصر شرقی و غربی در کارهای ما آن‌را متفاوت کرده و به آن ویژگی خاصی بخشیده است.»

مونا دهقان نیز در تایید این موضوع می‌گوید: «اگر آثار کسی به شدت شبیه یک هنرمند معروف باشد مردم آن را نمی‌پسندند و اگر خیلی متمایز و منحصر به فرد باشند باز هم مردم در نگاه اول نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر باید تعادل ظریفی را در نظر گرفت.»

اگرچه دیوارنگاری همچنان در آمریکا جرم تلقی می‌شود، علاقمندان و جامعه هنری در سال‌های اخیر برای این سبک از هنر جوان‌پسند ارزش ویژه‌ای قایل شده‌اند.

در عین حال همزمان با تشدید بحران اقتصادی و کاهش سطح رفاه در کشورهای غربی، هنرهای تجسمی خیابانی که معمولا با اعتراض و نوعی آنارشیسم آمیخته‌اند، رواج بیشتری پیدا کرده است و مراکز هنری و گالری‌ها نیز به این سبک، توجه بیشتری نشان می‌دهند.

علیرغم توجهی که در سال‌های اخیر در غرب به این هنر شده‌ است، ICY معتقد است که این هنر در ایران از حمایت برخوردار نیست.

او می‌گوید: «در ایران حمایت یا همبستگی با این نوع فعالیت‌های هنری بسیار دشوار و تقریبا ناممکن است. خیلی از اوقات مردم عادی و نه پلیس آثار ما را از دیوارها پاک می کنند.»

«سگ‌های زرد» در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد»


در افتتاحیه نمایشگاه «ساخت ایران» گروه موسیقی راک ایرانی «سگ‌های زرد» نیز قطعاتی را به اجرا در آوردند. اجرای موسیقی «سگ‌های زرد» که چهار عضو دارد، با نمایش اسلاید و تصاویری از سطح شهرهای ایران و چهره مردم همراه بود.

سابقه آشنایی دو برادر هنرمند ایرانی و «سگ‌های زرد» به ایران باز می‌گردد.

«اوباش»، خواننده گروه «سگ های زرد» می‌گوید :«ما در ایران با هم در پارک اسکیت در تهران آشنا شدیم و اینجا درنیویورک هم با هم زندگی می کنیم و اوقات خوشی داریم.»

«سگ‌های زرد» به تازگی به نیویورک آمده‌اند و در حال حاضر به همراه ICY و SOT در آپارتمانی در بروکلین نیویورک زندگی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG