لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

مخالفان اسد: تصمیم باراک اوباما حکومت سوریه را «جسورتر» می‌کند


سمیر نشار (نفر دوم از سمت راست)
سمیر نشار (نفر دوم از سمت راست)
مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، از تصمیم باراک اوباما برای ارجاع موضوع حمله به سوریه به کنگره آمریکا انتقاد کرده و گفته اند که این اقدام باعث جسورتر شدن حکومت سوریه خواهد شد. روزنامه دولتی سوریه این اقدام آمریکا را «عقب‌نشینی» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سمیر نشار، از اعضای ارشد ائتلاف ملی سوریه روز یکشنبه، ۱۰ شهریورماه گفت: «ما احساس ناامیدی می‌کنیم. انتظار داشتیم کارها سریع‌تر انجام شود و حمله نظامی قریب‌الوقوع باشد... اما معتقدیم که کنگره آمریکا با حمله نظامی موافقت می‌کند.»

لوی صافی، سخنگوی این ائتلاف نیز تصمیم باراک اوباما را «شکست رهبری» آمریکا توصیف کرده و گفته است که این تصمیم، حکومت سوریه را «جسورتر» می‌کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه، ۹ شهریور، گفت که به نظر او آمریکا باید علیه سوریه دست به اقدام نظامی بزند.

وی با این‌حال تاکید کرد اگرچه به عنوان فرمانده کل قوای آمریکا اختیار آن را دارد که بدون مجوز کنگره این تصمیم را اجرایی کند، بهتر است که این تصمیم به کنگره برود و نظر کنگره نیز در این مورد اعلام شود تا آمریکا با قدرت بیشتر وارد عمل شود.

کنگره آمریکا روز ۱۸ شهریور و پس از پایان یافتن تعطیلات تابستانی قرار است در مورد سوریه تصمیم‌گیری کند.

به دنبال تصمیم باراک اوباما، روزنامه دولتی «الثوره» سوریه، این اظهارات را به منزله «آغاز عقب‌نشینی تاریخی آمریکا» دانست و نوشت که اقدام اوباما ناشی از «شکست ضمنی آمریکا و ناپدید شدن همپیمانان» این کشور است.

پیشتر، پارلمان بریتانیا روز هشتم شهریور ماه با طرح مداخله نظامی این کشور در سوریه مخالفت کرد.

فرانسه نیز ۱۰ شهریورماه اعلام کرد که به تنهایی حاضر نیست علیه سوریه دست به اقدام نظامی بزند و منتظر نظر کنگره آمریکا خواهد ماند.

در حال حاضر تحرکات نظامی آمریکا در نزدیکی سوریه حاکی از آن است که این کشور برای عملیات نظامی علیه سوریه آماده است. به گفته رویترز ششمین کشتی جنگی این کشور هشتم شهریور در بخش شرقی دریای مدیترانه مستقر شده است.

واکنش اسرائیل به تصمیم امریکا

در پی تعویق حمله احتمالی آمریکا به سوریه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز ۱۰ شهریور گفت: «اسرائیل آرام و به خود مطمئن است.»

بنیامین نتانیاهو در آغاز نشست هفتگی دولت گفت: «شهروندان اسرائیل می‌دانند که ما برای هر احتمالی آماده هستیم ولی مردم باید این را هم بدانند که دشمنان ما دلایل قوی دارند که نباید قدرت و توان ما را محک بزنند.»

در همین حال، دانی آیالون معاون پیشین وزیر امور خارجه اسرائیل به رادیوی اسرائیل گفت خط قرمزی که اوباما در زمینه عدم کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه تعیین کرده بود، نقض شد اما شیوه تعلل و تردید اوباما حتی در انجام یک حمله محدود، عدم قاطعیت آمریکا را به جهان القا می‌کند و «محور شرارت» از پیونگ یانگ تا تهران به این نتیجه می‌رسد که تهدیدهای آنها «کارساز» بوده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، با وجود ارجاع طرح حمله نظامی آمریکا به سوریه به کنگره، ارتش اسرائیل آماده باش خود را حفظ کرده است.

در روزهای گذشته اسرائیل خود را برای مقابله با عواقب احتمالی حمله آمریکا به سوریه آماده کرده بود؛ تجهیزات دفاع راکتی و موشکی در شمال این کشور مستقر شده، شماری از نیروهای ذخیره به خدمت فرا خوانده شده و نیروهای منظم ارتش به حالت آماده باش درآمدند.

همزمان، میان مردم اسرائیل ماسک‌های مقابله با احتمال حمله شیمیایی توزیع شده و ستاد پشت جبهه این کشور اعلام کرده که برای «هر سناریویی» آماده است.

مقامات اسرائیل در روزهای گذشته گفته بودند کشورشان در بحران سوریه دخالتی ندارد اما آماده دفاع از خود، در صورت روبرو شدن با هر خطری هستند.
XS
SM
MD
LG