لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

دبیرکل سازمان ملل: توپ هسته‌ای هم‌چنان در زمین ایران است


بان گی‌مون می‌گوید مسئولیت جلب اعتماد جامعه جهانی در خصوص مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ همچنان برعهده ایران است.
بان گی‌مون می‌گوید مسئولیت جلب اعتماد جامعه جهانی در خصوص مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ همچنان برعهده ایران است.
دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز دلگرمی از ارائه پیشنهاداتی از سوی ایران و ۵+۱ در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای آلماتی می‌گوید که در خصوص برنامه بحث‌برانگیز اتمی جمهوری اسلامی٬ توپ هم‌چنان در زمین ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ بان گی‌مون روز جمعه٬ یازدهم اسفندماه، از این که در جریان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در آلماتی٬ ۵+۱ و ایران بر روی تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیده‌اند٬ ابراز خشنودی کرد.

وی که در جمع خبرنگاران در شهر ژنو سخن می‌گفت٬ با این‌ حال افزود: «مسئولیت جلب اعتماد جامعه جهانی هم‌چنان بر عهده ایران است.»

در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ که هشتم و نهم اسفندماه در آلماتی قزاقستان برگزار شد٬ طرفین گفت‌و‌گو موافقت کردند تا در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اسفندماه سال جاری نشستی هسته‌ای میان کارشناسان طرفین گفت‌وگو در استانبول برگزار شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که پس از این نشست٬ دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ۱۶ و ۱۷ فروردین‌ماه بار دیگر در آلماتی برگزار شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده٬ در مذاکرات آلماتی٬ ۵+۱ پیشنهاد کرده است تا در ازای توقف برخی برنامه‌های حساس اتمی از سوی جمهوری اسلامی٬ از شدت تحریم‌ها علیه ایران کاسته شود.

در این زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس نهم اسفندماه به نقل از یک دیپلمات آمریکایی آورد که ۵+۱ که تاکنون روی توقف کامل فعالیت‌ها در مرکز غنی‌سازی فردو تأکید داشت٬ این بار از ایران خواسته است تا فعالیت‌های خود در این تآسیسات را به حال «تعلیق» درآورد٬ به نحوی که آغاز دوباره آن زمان‌بر باشد.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی گفته است که بر پایه این پیشنهاد، در مقابل، آمریکا و اتحادیه اروپا متعهد می‌شوند تا تعدادی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند و در عین حال شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز تعهد می‌دهند تا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع نکنند.

به گفته خبرگزاری فرانسه٬ پیشنهاد ۵+۱ شامل لغو تحریم‌ها علیه تجارت طلا و فلزهای گرانبها از سوی ایران و همچنین برداشته شدن بخش بسیار کوچکی از تحریم‌ها علیه عملیات بانکی ایران می‌شود.

با این حال طبق گزارش‌ها٬ در طول مذاکرات، تحریم‌های نفتی و بانکی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

سخنگوی کاترین اشتون٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۵+۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ مذاکرات آلماتی را مفید توصیف کرده است.

در عین حال ایران نیز این مذاکرات را «موفقیت‌آمیز» خوانده است و می‌گوید تحولی در روند مذاکرات به وجود آمده است.
XS
SM
MD
LG