لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

تمایل رئیس کمیته بانکی سنا به تعویق بررسی تحریم‌های تازه ایران


تیم جانسون٬ دبیر کمیته بانکی سنا- کمیته بانکی سنای آمریکا مسئولیت نظارت بر قانون تحریم‌ها را بر عهده دارد.
تیم جانسون٬ دبیر کمیته بانکی سنا- کمیته بانکی سنای آمریکا مسئولیت نظارت بر قانون تحریم‌ها را بر عهده دارد.
پس از آن‌که وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور این کشور بار دیگر از کنگره خواستند تا از بررسی تحریم‌های تازه ایران خودداری کنند٬ رئیس کمیته بانکی سنا اعلام کرد که مایل است فعلا تلاش‌ها در این زمینه را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سناتور دموکرات تیم جانسون روز سه‌شنبه٬ ۱۹ آذرماه گفت: «رئیس جمهور (اوباما) و وزیر خارجه (جان کری) با دلایل محکمی خواهان توقف اقدام کنگره در راستای تحریم‌های تازه علیه ایران شدند و بنابراین من مایلم که از این درخواست حمایت کرده و فعالیت‌های کمیته بانکی را در حال حاضر متوقف کنم.»

کمیته بانکی سنای ایالات متحده مسئولیت نظارت بر قانون تحریم‌ها در این کشور را بر عهده دارد.

این اظهارات آقای جانسون پس از آن مطرح شد که جان کری روز سه شنبه با حضور در کنگره٬ در گفت‌و‌گو با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان٬ از اعضای کنگره خواست تا بخت پایان دادن به بحران هسته‌ای ایران از طریق راه‌حل صلح‌آمیز را از بین نبرند.

آقای کری گفت: «این یک لحظه بسیار حساس دیپلماتیک است و ما بخت آن را داریم تا تلاش کنیم یکی از نگرانی‌های جدی مرتبط با امنیت ملی‌ را که دنیا با آن روبرو است٬ از طریق صلح‌آمیز حل کنیم…. ما اکنون بر سر یک دو راهی هستیم… یک مسیر می‌تواند به یافتن راه حلی پایدار برای پایان دادن به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانجامد و راه دیگر می‌تواند به دوام دشمنی و به طور بالقوه به جنگ ختم شود.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا نیز ۱۶ آذرماه بار ديگر با دفاع از توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت باید رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران آزموده شود.

در عین حال محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با مجله آمریکایی تایم گفته است تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران در شرایط کنونی٬ حتی اگر اکنون اعمال نشود٬ در حکم «مرگ توافق ژنو است».

۱۸ آذرماه خبرگزاری رویترز به نقل از مشاوران مجلس سنا گزارش کرد که رابرت منندز٬ سناتور دموکرات و رییس کمیته امور خارجی سنا به همراه مارک کیرک جمهوری‌خواه فاصله چندانی تا توافق نهایی بر سر متن تحریم‌های تازه ندارند.

با این‌ حال اکنون دبیر کمیته بانکی سنا می‌گوید که تمایل دارد که فعلا بررسی تحریم‌های تازه در این کمیته متوقف شود.
XS
SM
MD
LG