لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

درگیری‌ها در شمال یمن دستکم ۱۲۰ کشته بر جای گذاشت


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
گزارش ها حاکی است که در جریان درگیری‌ها میان نیروهای دولتی یمن و شورشیان شیعه این کشور در شمال یمن٬ دستکم ۱۲۰ تن کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های یمن٬ جنگنده‌های یمنی و نیروهای زمینی دولتی روز دوشنبه ۱۲ خردادماه مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در شمال را هدف حمله قرار دادند که در اثر این حملات حدود ۱۰۰ شورشی و ۲۰ نیروی دولتی کشته شده‌اند.

به گفته مقام‌های یمن درگیری‌ها شامگاه دوشنبه پایان یافت و دو طرف توافق کردند که میان خود آتش‌بس اعلام کنند٬ اما روز سه‌شنبه بار دیگر جنگنده‌های یمنی مناطق شمالی را بمباران کردند.

هنوز در خصوص تعداد تلفات احتمالی بمباران‌های روز سه‌شنبه گزارشی منتشر نشده است.

یمن از سال ۲۰۱۱ و برکناری علی عبدالله‌ صالح از قدرت به دنبال اعتراض‌های خیابانی٬ بارها شاهد تنش بوده است. در همین خصوص در چندماه گذشته به طور مکرر درگیری‌هایی میان سربازان حکومتی و حوثی‌ها صورت گرفته است.

تنش گسترده میان شیعیان شمال یمن (حوثی‌ها) و دولت مرکزی از سال ۲۰۰۴ آغاز شده است. دولت یمن حوثی‌ها را به جدایی‌طلبی و تلاش برای تشکیل حکومت شیعه متهم می‌کنند.

حوثی‌ها که دارای مذهب شیعه زیدی هستند این اتهام را رد کرده و می‌گویند برای مقابله با آن‌چه تبعیض علیه حقوق خود می‌دانند٬ به پا خواسته‌اند. درگیری میان طرفین تا کنون هزاران کشته بر جای گذاشته است.

در کنار درگیری‌ها با شیعیان ساکن شمال٬ یمن همچنین از جانب نیروهای القاعده و جدایی طلبان جنوب نیز در معرض تهدید است.

یمن می‌گوید ایران در ناآرامی‌های این کشور نقش دارد. در همین خصوص رئیس جمهور یمن اردیبهشت‌ماه سال جاری از ایران خواست تا از به گفته وی «حمایت از جدایی طلبان در جنوب یمن و گروه‌های مذهبی در شمال یمن» دست بکشد.

جمهوری اسلامی اتهام دخالت در امور داخلی یمن را همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG