لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

اوباما؛ يک روز ديگر تا کاخ سفيد


مردم در مراسم استقبال از ریاست جمهوری باراک اوباما، واشنگتن 29 دی ماه
مردم در مراسم استقبال از ریاست جمهوری باراک اوباما، واشنگتن 29 دی ماه
روز سه شنبه، ساعتی بعد از نيم روز به وقت واشنگتن، باراک اوباما در مقام چهل و چهارمين رئيس‌جمهوری آمريکا مراسم تحليف را به جا می‌آورد.

تخمين زده می شود که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، دو ميليون نفر به شهر واشنگتن سفر خواهند کرد. همه هتل‌ها، محل‌های اقامتی عمومی و خصوصی از قبل رزرو شده، قيمت اتاق در برخی هتل‌های شهر به شبی ۲۵۰۰ دلار رسيده است.

همه جا، بر روی لباس‌ها، فنجان‌ها، شيشه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، حتی بر روی بليط‌های مترو که تا چندی پيش عکس دو پاندا را بر روی خود داشت، عکس رئيس‌جمهوری منتخب آمريکا ديده می‌شود.

اگر عکس باراک اوباما هم در جايی نيست، شعار «تغيير» وی با عبارات مختلف همه جا به چشم می‌خورد.

از سه روز پیش در واشنگتن مراسم جشن‌ و سرور بر پا بود.

يکشنبه بعدازظهر نخستين روز اين مراسم بود، مراسمی با عنوان «همه ما يکی هستيم».

هنرمندان در جلوی بنای يادبود آبراهام لينکلن، به اجرای برنامه پرداختند. اين همان جايی است که مارتين لوتر کينگ سخنرانی معروف خود، «من رويايی دارم»، را ايراد کرد.

قريب به پانصد هزار نفر در اين مراسم شرکت کردند و جای در پای هزاران فعال حقوق مدنی ‌گذاشتند که ۴۶ سال پيش خواستار حقوقی برابر بين سفيدپوستان و سياه‌پوستان بودند.

در ميان نزديک به ۲۰ هنرمندی که به ايراد سخنرانی پرداختند و ترانه خواندند، بروس اسپرينگستن با همراهی گروه کر از خيزش و قيام خواند:«بيا برخيزيم، دستها‌يت را در دستهايم بگذار»

مری بلايج‌- لی در ترانه‌اش از همياری در مشکلات گفت: «همه ما در زمان مشکلات خود به کسی نياز داريم تا به او تکيه کنيم».

گروه U۲ از تغيير و دگرگونی خواندند و اينکه «مردی با نام عشق خواهد آمد».

Lincoln Memorial Concert
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:59 0:00


در آخر مراسم باراک اوباما در سخنانی، «سختی ِ راه پيش روی خود» را به همه يادآوری کرد؛ اينکه آمريکا درگير جنگ است، اقتصاد کشور دچار بحران است، ميليون‌ها آمريکايی بيکار شده‌اند و خانه‌های خود را به دليل نپرداختن وام از دست داده‌اند.

اوباما گفت: «عليرغم اين همه من امروز اينجا اميدوار ايستاده‌ام، اميدوار به اينکه ايالات متحده آمريکا اين سختی‌ها را تحمل خواهد کرد و بر آن چيره خواهد شد. روياهای پدران ما در اين روزگار زنده خواهد ماند».
جين اسمايلی نويسنده‌ آمريکايی که در مراسم شرکت کرده به راديو "ان‌پ‌ی‌آر" می‌گويد: «مراسم تحليف و آغاز به کار باراک اوباما، پايان نابرابری‌های نژادی يا تنش‌ها و خشونت در سطح جهان نخواهد بود. اما بسياری اين لحظه را فرصتی برای شروعی دوباره می‌دانند.»
XS
SM
MD
LG