لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

ارتش پاکستان شهر «دگر» را از طالبان پس گرفت


 واحدهای اعزامی ارتش پاکستان به منطقه بونير، چهارشنبه ۹ ارديبهشت
واحدهای اعزامی ارتش پاکستان به منطقه بونير، چهارشنبه ۹ ارديبهشت
ارتش پاکستان اعلام کرد که توانسته است کنترل شهر مهم «دگر» در منطقه «بونير» در شمال غربی کشور را از تصرف نيروهای طالبان خارج کند.

منطقه درگيری‌ها در ۱۰۰ کيلومتری اسلام‌آباد، پايتخت پاکستان قرار دارد و به گفته سخنگوی ارتش برای خارج شدن شهر «دگر» از تصرف نيروهای طالبان، هليکوپترهای ارتش سربازانی را در پشت خطوط طالبان پياده کرده و اين سربازان توانستند با گذشتن از خطوط نيروهای متخاصم به نيروهای زمينی ارتش ملحق شده و شهر اشغالی را آزاد کنند.

دولت پاکستان نگران آن است که نيروهای طالبان که هم اينک کنترل دره سوات در شمال منطقه درگيری را در اختيار دارند، حوزه نفوذ خود را گسترش داده و مناطق بيشتری را به تصرف درآورند.

حمله ارتش پاکستان به نيروهای طالبان عصر روز سه‌شنبه با بمباران هوايی مواضع آنان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری رويترز اکنون در شهر صدای تيراندازی همچنان به گوش می‌رسد و مقررات منع رفت و آمد در شهر برقرار است.

دولت پاکستان که ماه پيش با نيروهای طالبان پيمان آتش‌بس بسته بود، اکنون می‌گويد که طالبان بر خلاف توافق دو طرف بيش از ۵۰۰ نيرو در منطقه بونير مستقر کرده‌اند.

در توافق آتش‌بس بين دولت پاکستان و نيروهای طالبان آمده بود که دولت می‌پذيرد که قوانين مبتنی بر شريعت در بخش‌های زيادی از منطقه مالاکند ـ شامل بونير، دره سوات، و دير سفلی ـ به مورد اجراء گذاشته شود به شرط آنکه نيروهای طالبان سلاح‌های خود را بر زمين بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ژنرال عطار عباس، درگيری‌ها در «دير» پايان يافته و در طی آن ۷۵ ستيزه‌جوی طالبان و ۱۰ نيروی نظامی پاکستان کشته شدند.

بر اثر درگيری‌ها ده‌ها هزار غيرنظامی از منطقه آوراه شده‌اند و خانه‌های بسياری ويران شده است.

تشديد فعاليت ارتش پاکستان عليه نيروهای طالبان پس از آن صورت می‌گيرد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، اسلام‌آباد را به مصالحه و واگذاری قدرت به طالبان متهم کرد.
XS
SM
MD
LG