لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

جایزه بهترین فیلم خارجی سزار برای «جدایی نادر از سیمین»


در سی و هفتمین مراسم جوایز سالانه سینمایی سزار، «اسکار فرانسوی»، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد و فیلم فرانسوی «هنرمند» با ربودن شش جایزه، رکورددار این مراسم شد.

فیلم اصغر فرهادی در رقابت‌های سالانه فیلم سزار با دو فیلم آمریکایی «قوی سیاه» درن آرونوفسکی و «درایو»، فیلم بریتانیایی «سخنرانی پادشاه» از تام هوپر، «کودکی با دوچرخه» ساخته برادران داردن بلژیکی، «ملانکولیا» از لارس فون تریه دانمارکی و فیلم کانادایی «آتش» رقابت می‌کرد.

«جدایی نادر از سیمین» تا کنون ده‌ها جایزه معتبر بسیاری از جمله خرس طلایی جشنواره برلین و جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرده است.

جمعه شب اما فیلم «هنرمند» که در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود، طلایه‌دار مراسم سزار بود.

این فیلم صامت ساخته میشل آزاناویسیوس، جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی و بهترین طراحی تولید را به خود اختصاص داد.

آنونیس فیلم «هنرمند»


ژان دوژردن، بازیگر مرد فیلم «هنرمند» که پیشتر جایزه کن را از آن خود کرده بود، اما دست خالی به خانه رفت و جایزه سزار را برای عمر سَی گذاشت.

عمر سَی که از زمان آغاز به کار جایزه سزار در سال ۱۹۷۶ تا کنون، نخستین سیاه‌پوستی است که جایزه بهترین بازیگر مرد سزار را دریافت می‌کند، این جایزه را برای نقش‌آفرینی در فیلم «انتوشابل» دریافت کرد.

فیلم «انتوشابل» برگرفته از یک داستان واقعی است و داستان مرد ثروتمندی را به تصویر می‌کشد که بر اثر سانحه‌ای از گردن به پایین فلج شده است و به همین خاطر عمر سَی را به عنوان پرستار خود استخدام می‌کند.

روز جمعه فیلم «وزیر» نیز که در ۱۱ رشته برای دریافت جایزه نامزد شده بود، جوایز بهترین بازیگر نقش دوم مرد و بهترین فیلمنامه اوریجینال را از آن خود کرد.

مراسم سزار همچنین جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای رومان پولانسکی و یاسمینا رضا برای فیلم «کشتار» به ارمغان آورد.

در سی و هفتمین مراسم جایزه سزار همچنین کیت‌ وینسلت، بازیگر مشهور هالیوود جایزه افتخاری سزار را دریافت کرد.

کاندیداهای جایزه معتبر فرانسوی سزار توسط اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه انتخاب می‌شوند و مراسم اهدای جوایز این جشنواره هر سال در ماه فوریه در تئاتر شاتله پاریس انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG