لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام سعید ملک‌پور شد


به دنبال انتشار اخباری در خصوص تأیید حکم اعدام سعید ملک‌پور از سوی دیوان عالی کشور به اتهام «افساد فی‌الارض»، سازمان عفو بین‌الملل ضمن محکوم کردن این حکم، خواستار لغو آن از سوی مقامات قضایی ایران شد.

سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، ۲۹ دی‌ماه در بیانیه‌ای با اعلام خبر تأیید حکم اعدام سعید ملک‌پور، برنامه‌نویس سایت‌های اینترنتی، از سوی قوه قضاییه ایران، تصریح کرد که امکان دارد آقای ملک‌پور هر لحظه اعدام شود و خواستار لغو این حکم شد.

مریم ملک‌پور، خواهر آقای ملک‌پور، ۲۸ دی‌ماه، در گفت‌و‌گو با رادیوفردا اظهار کرد که خبر تأیید حکم اعدام سعید ملک‌پور به صورت شفاهی به وکلا اعلام شده و این حکم رسما ابلاغ نشده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم


سعید ملک‌پور که از سه سال پیش در زندان به سر می‌برد، از سوی دستگاه قضایی ایران متهم به «افساد فی‌الارض» است، اتهامی که به گفته خانواده وی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به دلیل استفاده از برنامه ابداعی آقای ملک‌پور برای انتشار عکس در اینترنت از سوی سایت‌های پورنوگرافی بوده است.

وکلا و خانواده آقای ملک‌پور بارها تأکید کرده‌اند که سعید ملک‌پور تنها مبدع این نرم‌افزار بوده و اطلاعی از محل استفاده آن نداشته است.

آن هریسون، مدیر موقت بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، گفته است که تأیید حکم اعدام سعید ملک‌پور پس از یک دادگاه به گفته وی «ناعادلانه»، به منزله هشداری است به مردم ایران مبنی بر این‌که آنها اجازه ندارند آزادانه ابراز عقیده کنند.

خانم هریسون افزود: «زمان آن فرا رسیده است که ایران اعدام‌ها را، به ویژه پس از دادگاه‌هایی که با استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر مطابق نیست، متوقف کند.»

آقای ملک‌پور که از سال ۲۰۰۴ به کانادا رفته و دارای اقامت کانادایی است، پس از بازگشت به ایران برای دیدار از پدر بیمار خود در سال ۲۰۰۸ بازداشت شده و به مرگ محکوم شد که این حکم بعدها لغو و پرونده برای بررسی بیشتر به دیوان عالی کشور ارسال شد.

خواهر آقای ملک‌پور به رادیوفردا گفته است که دیوان عالی کشور پیشتر پرونده را برای برطرف شدن برخی نقص‌ها پس فرستاده بود. وی افزود حکم اعدام آقای ملک‌پور در حالی از سوی دیوان عالی تأیید شده است که این پرونده بدون هیچ‌گونه تغییر و به همان شکل قبلی به دیوان بازگردانده شده بود.

مریم ملک‌‌پور نبود نظر کارشناس رسمی و فنی دادگستری در مورد اتهام‌های وارده را از جمله نقص‌های پرونده اعلام کرد که، به گفته وی، همچنان هم برطرف نشده و هیچ‌ کارشناس رسمی‌ای در خصوص این پرونده اظهار نظر نکرده است.

پیشتر سیمای جمهوری اسلامی اعترافات تلویزیونی سعید ملک‌پور را پخش کرده بود که در آن اظهارات آقای ملک‌پور اظهار کرده بود که مدیریت برخی سایت‌های پورنوگرافی را بر عهده دارد، اظهاراتی که بعدها آقای ملک‌پور آنها را رد و در دادگاه اعلام کرد که تحت فشار مجبور به بیان این سخنان شده است.

کانادا تاکنون چندین بار صدور حکم اعدام برای سعید ملک‌پور را محکوم کرده و خواستار آزادی وی شده است.
XS
SM
MD
LG