لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

صادق لاریجانی: گفتیم در صورت لزوم انتخابات را باطل می‌کنیم، نپذیرفتند


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه بار دیگر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «دروغ بزرگی» دانست و افزود نظام جمهوری اسلامی پیشنهاد بازشماری برخی از صندوق‌ها و در صورت لزوم «ابطال انتخابات» را داده، اما معترضین نپذیرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، صادق لاریجانی در این زمینه گفت: «بعد از انتخابات به کسانی که مدعی تقلب بودند گفتیم صندوق‌ها را به طور رندوم در مقابل نمایندگان خود شما بازشماری می‌کنیم، اگر به عدد قابل توجهی از تخلف رسیدیم، آن‌گاه تمام صندوق‌ها را باز و حتی انتخابات را ابطال می‌کنیم.»

این در حالی است که به دنبال اعتراض مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی،‌ سه نامزد انتخابات خرداد ۸۸، به نتیجه این رأی‌گیری، شورای نگهبان پیش از بازشماری برخی از صندوق‌ها اعلام کرده بود که «تخلفات عمده‌ای» در رأی‌گیری صورت نگرفته و لذا ابطال انتخابات منتفی است.

شورای نگهبان در دوم تیرماه ۸۸ پیشنهاد داد که با تشکیل هیئت‌ ویژه‌ای که از سوی این شورا انتخاب شده بود و با حضور نمایندگان معترضان به نتیجه انتخابات، ۱۰ درصد از صندوق‌ها مورد بازشماری و بررسی قرار گیرند و نتایج آن منتشر شوند.

رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه با اشاره به خودداری آقایان موسوی و کروبی از پذیرفتن این پیشنهاد شورای نگهبان گفت: «اطرافیان همین سران فتنه در جلسه‌ای که خدمت رهبری داشتیم اعلام کردند که مطمئن هستیم نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند، بلکه تخلفات در مبادی مسائل است.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که در آن زمان، میرحسین موسوی در واکنش به پیشنهاد شورای نگهبان بر ابطال انتخابات تأکید کرد و با رد تشکیل هیئت ویژه توسط شورای نگهبان، خواستار رسیدگی یک هیئت حکمیت ملی مستقل به شکایات انتخاباتی شد.

مهدی کروبی نیز خواستار تشکیل هیئتی مستقل برای شمارش ده درصد از صندوق‌ها شده و با این وجود تأکید کرده بود که «هرگز شمارش ده درصد صندوق‌ها مشکلی را حل نمی‌کند».

با این حال شورای نگهبان در تاریخ ۸ تیرماه، ضمن اعلام بازشماری آرای ۱۰ درصد از صندوق‌ها تحت نظر هیئت انتخابی خود، صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمود احمدی‌نژاد در این رأی‌گیری را تأیید کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه صحبت‌های خود گفت: «افرادی که در انتخابات رأی نیاوردند باید عقلانی رفتار کرده و خاضعانه و خاشعانه این مسئله را می‌پذیرفتند. از سوی دیگر فردی که در انتخابات رأی نیاورد باید ادبیات صحیح داشته و عقلایی و عاطفی رفتار کند و ادبیاتی به کار نبرد که اسباب زنندگی باشد.»

به دنبال اعلام نتایج شمارش آرای استان‌های مختلف که ساعاتی پس از پایان یافتن انتخابات ۲۲ خرداد صورت گرفت، میرحسین موسوی در پیامی اعلام کرد که به وی اعلام شده که پیروز انتخابات است و حتی برخی از مقامات جمهوری اسلامی این پیروزی را به وی تبریک گفته‌‌اند.

با این‌حال وزارت کشور اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد با کسب بیش از ۶۳ درصد آرا در این انتخابات به پیروزی رسیده است که اعلام این خبر موجی از اعتراضات را از همان ساعات اولیه در کشور برانگیخت.

«هتاکی‌ها به برخی از مسئولان و خانواده‌های آن‌ها مستحق حد است»

رئیس قوه قضائیه همچنین روز چهارشنبه «هتاکی‌های» اخیر‌ صورت گرفته به برخی از مسئولان و خانواده‌ها را «ظلم» دانست و گفت افرادی خارج از چارچوب قانونی و شرعی اقدام می‌کنند.

وی گفت: «متأسفانه عده بسیار محدودی به خود اجازه می‌دهند که در کوچه و خیابان راه افتاده و علیه هرکسی که می‌خواهند شعار سرداده و خود آن را محاکمه کنند. ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم.»

به نظر می‌رسد اشاره آقای لاریجانی به فیلمی باشد که به تازگی در اینترنت منتشر شده که در آن چند تن از «لباس شخصی‌ها» در «پارکینگ حرم شاه‌ عبدالعظیم» در جنوب تهران با حمله به فائزه هاشمی رفسنجانی،‌ دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، و بستگانش، وی را با الفاظ بسیار رکیکی مورد خطاب قرار داده و شعارهایی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و میرحسن موسوی سر می‌دهند.

صادق لاریجانی این «هتاکی»ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «این امر ظلم است. ظلم که شاخ و دم ندارد. ما اگر به مسئول یا خانواده او انتقادی داریم راه و روشی دارد. شاید بنده هم به آن فرد انتقاداتی داشته باشم، اما آیا راه آن این است به خیابان آمده شعار دهم یا ناسزا سر دهم که بعضا حد شرعی هم دارد.»

وی با تأکید بر این که کار قضایی «روش و منش» دارد، افزود که شاید برخی «از جریان فتنه و حامیان آنها» مجرم باشند که قوه قضائیه باید حسب وظیفه با آن‌ها برخورد کند.

رئیس قوه قضائیه افزود که جامعه باید از این «برخوردهای ناشایست» پاک شود و گفت: «ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم که منعکس از کتاب و سنت است، حال چگونه در این جامعه خطاب به خانم یا آقایی برخی کلمات که مستحق حد است به کار می‌بریم.»

وی تأکید کرد که «همه مسئولان» باید نسبت به این مسئله موضع‌گیری کنند و خاطرنشان کرد که قوه قضائیه در برابر «عده محدودی که قانون‌شکن بوده و حرمت شرعی را نگه نمی‌دارند منفعل» نخواهد بود.

پیشتر آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع شیعه، در واکنش به این تصاویر منتشر شده، به کار بردن الفاظ رکیک به فائزه رفسنجانی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفت: «متعجبم از این که وضعیت به شکلی درآمده که عده‌ای در این کشور به راه می‌افتند و هتک حرمت‌هایی می‌کنند که براساس فقه شیعه مصداق "حد قذف" است و احدی به آنها متعرض نمی‌شود».

علاوه بر این پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز از سکوت محمود احمدی‌نژاد در قبال هتاکی به دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شدت انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG