لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

صالحی: آماده از سرگیری مذاکرات هسته ای هستیم


کنفرانس خبری علی‌اکبر صالحی و سرگئی لاوروف در مسکو
کنفرانس خبری علی‌اکبر صالحی و سرگئی لاوروف در مسکو
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو، طرح «گام به گام» روسیه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را گامی مثبت دانست و از شروع «همکاری و مذاکره» در خصوص برنامه هسته‌ای استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی پس از دیدار با سرگئی لاوروف، در کنفرانس خبری مشترکی در مسکو از گفت‌و‌گوی مفصل با آقای لاوروف در مورد «طرح گام به گام» خبر داد و ضمن استقبال از این طرح، گفت: «ما از هرگونه تلاش و طرحی که منجر به شروع مذاکرات سازنده برای همکاری شود استقبال می‌کنیم.»

وی طرح مذاکره «گام به گام» را از لحاظ ایجاد «تعهد» برای طرفین مذاکره مهم ارزیابی کرده، افزود: «االبته این طرح بسیار مفصل است و قرار شد جزئیات آن را مرور کنیم و از طریق کار کارشناسی با یکدیگر آن را تکمیل کنیم.»

روسیه به منظور از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پیشنهادی به نام «طرح گام‌ به گام» را ارائه داد. بر پایه این طرح، به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود بدهد، تحریم‌کنندگان ایران هم باید به همان نسبت از شدت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

در کنفرانس روز چهارشنبه آقای لاوروف از «علاقه وافر» ایران به این پیشنهاد خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این طرح باب مذاکرات هسته‌ای را باز کرده و این گفت‌و‌گوها را سرعت ببخشد.

جزئیات «طرح گام به گام» هنوز محرمانه است و در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

یک منبع وزارت امور خارجه روسیه در خصوص این طرح به خبرگزاری فرانسه گفته است که این برنامه بر پایه پیشنهاداتی است که هنوز مستند نشده‌‌اند.

این منبع آگاه با تأکید بر این که قدرت‌های بزرگ غربی این طرح‌ را پذیرفته و از آن استقبال کرده‌اند،‌ افزوده است که مقامات آمریکایی در مذاکرات خصوصی اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد پیگیری طرح آقای لاوروف پیشرفتی را در زمینه مذاکرات به دنبال نداشته باشد.

به گفته این دیپلمات روسی مقامات آمریکایی در این گفت‌و‌گوی خصوصی افزوده‌اند که ترجیحشان بر اعمال فشار بیشتر بر ایران از طریق تحریم‌ها است.

جمهوری اسلامی از خردادماه سال گذشته با حکم شورای امنیت، مشمول چهارمین دور تحریم‌های اقتصادی و سیاسی شد؛ طرحی که روسیه نیز از آن حمایت کرد.پس از آن و به دنبال افزایش تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، مذاکرات تهران با کشورهای طرف گفت‌وگوی آن نیز به بن‌بست رسید.

آمریکا و کشورهای غربی، ایران را متهم می‌کنند که در پی دستیابی به بمب اتمی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ایش اهداف صلح آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG