لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

درخواست گروه ۸ از روسیه برای میانجیگری در بحران لیبی


از راست: نیکلا سرکوزی (رئیس جمهور فرانسه)، دمیتری مدودیف (رئیس جمهور روسیه) و باراک اوباما (رئیس جمهور آمریکا) در جریان نشست گروه هشت در فرانسه
از راست: نیکلا سرکوزی (رئیس جمهور فرانسه)، دمیتری مدودیف (رئیس جمهور روسیه) و باراک اوباما (رئیس جمهور آمریکا) در جریان نشست گروه هشت در فرانسه
سخنگوی رییس جمهوری روسیه می گوید که اعضای گروه جی‌- ۸ از مسکو درخواست کرده‌اند تا برای پایان دادن به بحران لیبی میانجیگری کند. در همین حال لیبی نیز از روسیه خواسته است تا برای برقراری آتس بس در این کشور میانجیگری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان نشست گروه ۸، نمایندگان روسیه، فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا یک رشته گفت‌و‌گو با یکدیگر داشته‌اند که در خلال آن از روسیه خواسته شده است تا برای پایان دادن به بحران لیبی پادرمیانی کند.

اجلاس سالانه رهبران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ روز پنجشنبه در شهر دوويل فرانسه گشايش يافت.

در نشست روز پنجشنبه گروه ۸ نیکلا سرکوزی همچنین با تأکید بر این‌که معمر قذافی باید از قدرت کناره‌گیری کند و نیروهایش را به پادگان‌ها بازگرداند، افزود که وی هنوز فرصت دارد که در لیبی بماند.

در کنار مذاکرات اعضای گروه ۸ پیرامون لیبی، البغدادی المحمودی، نخست وزیر رهبر لیبی نیز روز پنجشنبه طی تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از وی خواسته است تا برای آتش‌بس در لیبی به عنوان میانجی وارد عمل شود.

آقای لاوروف در بیانیه خود در این خصوص اعلام کرده است که طرابلس خواستار آتش‌بس و آغاز مذاکرات بدون پیش شرط شده است.

مذاکرات گوناگون برای حل بحران لیبی در حالی صورت می‌گیرد که پنجشنبه شب، برای سومین شب پیاپی،‌ نیروهای ناتو، طرابلس، پایتخت لیبی را هدف حملات هوایی قرار دادند.

فرانسه، آمریکا و بریتانیا از حامیان قطعنامه شورای امنیت در مورد اقدامات نظامی و حمله هوایی علیه حکومت معمر قذافی هستند و این در حالی است که روسیه همواره با این دست اقدامات مخالفت کرده است.

شورای امنیت می‌گوید هدفش از اقدامات نظامی، تحت فشار قرار دادن معمر قذافی برای ترک قدرت و همچنین حمایت از شهروندان لیبی در مقابل سرکوب‌های حکومت قذافی است.

اتحادیه آفریقا خواستار آتش بس فوری در لیبی شد

روز پنجشنبه همچنین اعضای اتحادیه آفریقا ضمن محکوم کردن حملات هوایی نیروهای ناتو علیه معمر قذافی اعلام کردند که همچنان به دنبال راه‌حلی سیاسی برای حل بحران لیبی هستند.

سران این اتحادیه در دیداری که با بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در آدیس آبابا،‌پایتخت اتیوپی داشتند، خواستار آتش بس فوری و توقف حملات ناتو شدند و اعلام کردند که تداوم اقدامات نظامی ناتو گذر لیبی به دموکراسی را دشوارتر می‌کند.

پیشتر نیز اتحادیه آفریقا ضمن درخواست برای پایان یافتن فوری خشونت‌ها در لیبی، پیشنهاد کرده بود که حکومت معمر قذافی یک رشته اصلاحات سیاسی را در این کشور به جریان بیاندازد.

این پیشنهاد همان زمان با مخالفت شورای انتقالی لیبی، شورای متشکل از مخالفان معمر قذافی که مقر آن در بنغازی است، مواجه شد و این شورا اعلام کرد که حاضر به هیچ‌گونه سازشی با معمر قذافی نیست.

سخنگوی این‌شورا با بیان این‌که «جنایات قذافی» منجر به کشته شدن به گفته وی «۱۲ هزار نفر» و زخمی شدن «۵۵ هزار تن» شده است، گفته بود که «هیچ انسان عاقلی» در مورد آینده لیبی با معمر قذافی وارد مذاکره نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG