لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۳

تبریک دولت اوباما به فرهادی؛ «نادر و سیمین» نزدیک‌تر به اسکار


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
به دنبال درخشش فیلم«جدایی نادر از سیمین» در گلدن گلوب، دولت آمریکا این موفقیت را به اصغر فرهادی، کارگردان این فیلم، تبریک گفت.

در همین حال فیلم آقای فرهادی که نامزد دریافت جایزه بریتانیایی بفتا شده، به تازگی در فهرست کوتاه نامزدهای بهترین فیلم خارجی اسکار نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت: «ما می‌خواهیم رسما به اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، تبریک بگوییم... ما موفقیت او را تحسین می‌کنیم... موفقیت او سندی است بر غنا و انعطاف‌پذیری فرهنگ ایرانی.»

فيلم «جدايی نادر از سيمين» که از سال گذشته تاکنون معتبرترین جوايز سينمايی دنیا را از آن خود کرده است يک‌شنبه شب گذشته موفق شد جايزه بهترين فيلم خارجی‌زبان شصت و نهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب را دريافت کند.

این فیلم به تازگی نامزد دریافت جایزه بریتانیایی بفتا نیز شده و با چهار فیلم دیگر از کانادا، اسپانیا، فرانسه و آلمان رقابت می‌کند.

همچنین آکادمی اسکار نیز روز چهارشنبه نام «جدایی نادر از سیمین» را در فهرست کوتاه نامزدهای این جایزه در بخش فیلم‌های خارجی، در کنار هشت فیلم دیگر قرار داد: «کله شق» از بلژیک، «موسیو لازار» از کانادا، «سوپر کلاسیکو» از دانمارک، «پینا» از آلمان، «پاورقی» از اسرائیل، «عمر من را به قتل رساند» از مراکش، «در تاریکی» از لهستان و «جنگجویان رنگین‌کمان» از تایوان.

آکادمی اسکار که برای انتخاب نامزدهای بهترین فیلم خارجی ۶۳ فیلم را از نظر گذرانده، سه‌شنبه هفته آینده، چهارم بهمن‌ماه، پنج نامزد نهایی این جایزه را اعلام می‌کند.

به دنبال درخشش «جدایی نادر از سیمین» در گلدن گلوب ۲۰۱۲، جمهوری اسلامی نیز، اگرچه برای مدتی از ساخت فیلم آقای فرهادی خودداری کرده بود، این موفقیت را به وی تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی با اظهار این‌که در صورت کنار رفتن موانع و تعصب‌ها، «هر روز شاهد اقبال و توجه دیگران به آثار فرهنگی و تولیدات سینمایی ایران خواهیم بود»، آورد: «آقای اصغر فرهادی توانست از این حجاب‌ها و موانع بگذرد و قضاوتی بخردانه فیلم او را بر سکوی برگزیده‌ها بنشاند. این موفقیت را به وی و جامعه سینمای ایران و مردم خوب کشورمان تبریک می‌گویم.»

اصغر فرهادی هنگامی که جایزه گلدن گلوب را دریافت می‌کرد، گفت: «وقتی بر روی صحنه می‌آمدم داشتم فکر می‌کردم که چه باید بگویم؟ آیا باید چیزی از مادر یا پدرم بگویم، از همسر مهربانم، فرزندانم، دوستان خوبم یا از گروه‌ فیلم‌برداری عالی و دوست داشتنی‌ام؟ اما حالا ترجیح می‌دهم از مردمم بگويم. فکر می‌کنم آنها حقیقتا مردمی صلح دوست هستند.»
XS
SM
MD
LG