لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

تبریک کیارستمی به فرهادی؛ «نادر و سیمین» نزدیک به یک جایزه معتبر دیگر


عباس کیارستمی
عباس کیارستمی
یک روز پس از آن که عباس کیارستمی، فیلمساز به‌نام ایرانی، از ژاپن دریافت جایزه گلدن گلوب را به اصغر فرهادی تبریک گفت، از لندن خبر می‌رسد که فیلم آقای فرهادی برای جایزه معتبر بفتا،‌ اسکار بریتانیا، نیز نامزد شده است.

در میان نامزدهای جایزه معتبر بفتا در سال ۲۰۱۲ که فهرست کامل آن روز سه‌شنبه اعلام شد، نام فیلم «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی نیز در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان در کنار فیلمسازان بزرگی چون ویم وندرس و پدرو آلمودووار دیده می‌شود.

در همین حال عباس کیارستمی، کارگردان فیلم‌هایی چون طعم گیلاس و زیر درختان زیتون، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس موفقیت «بی‌نظیر» اصغر فرهادی در ربودن جایزه گلدن گلوب خارجی برای فیلم آخر خود را تبریک گفته است.

فيلم «جدايی نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادی که از سال گذشته تاکنون معتبرترین جوايز سينمايی دنیا را از آن خود کرده است يک‌شنبه شب گذشته موفق شد جايزه بهترين فيلم خارجی‌زبان شصت و نهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب را دريافت کند.

عباس کیارستمی ضمن تبریک دریافت گلدن گلوب به اصغر فرهادی با اشاره به غائله خانه سینما در ایران که در هفته‌های گذشته خبرساز بوده ابراز امیدواری کرده است که این جایزه بتواند تا حدی حال و روز جامعه هنری ایران را بهبود بخشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی روز ۱۳ دی‌ماه حکم انحلال خانه سینمای ایران را صادر و دلیل این اقدام را عدم انجام «تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری و اقدامات غیر‌قانونی بعدی» اعلام کرد.

دو روز بعد وزیر ارشاد در روز ۱۵ دی‌ماه در سخنانی با اشاره به جشن‌های خانه سینما تأکید کرد که فعالیت‌های این تشکل نه فعالیت صنفی، «بلکه فعالیت سیاسی است».

شاید به دلیل همین کشمکش بین سینماگران ایرانی و وزارت ارشاد جمهوری اسلامی باشد که آقای کیارستمی که برای ساخت تازه‌ترین اثرش در ژاپن به سر می‌برد دریافت جایزه گلدن گلوب از سوی عضوی از خانه سینما را لحظه‌ای «تلخ و شیرین» خوانده است.

«نادر و سیمین» در بفتای ۲۰۱۲

اما اصغر فرهادی برای جایزه بریتانیایی بفتا باید با رقبای قدری دست و پنجه نرم کند:‌ دنی ویله‌نوو با فیلم آتش از کانادا، پدرو آلمودووار با فیلم جلدی که در آن زندگی می‌کنم از اسپانیا، ویم وندرس با فیلم پینیا از آلمان، و فرانسوا ازون از فرانسه.

پنج فیلم آرتیست، اولاد، درایو، خدمتکار و «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» نیز برای دریافت جایزه اصلی بفتا، جایزه بهترین فیلم سال، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG