لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

«نفر دوم طالبان پاکستان» در حمله هوایی آمریکا کشته شد


طبق گزارش‌ها قرار بر این بود که ولی الرحمان محسود (نفر میانی)، جانشین «حکیم‌‌الله محسود»ٰ رهبر طالبان پاکستان شود.
طبق گزارش‌ها قرار بر این بود که ولی الرحمان محسود (نفر میانی)، جانشین «حکیم‌‌الله محسود»ٰ رهبر طالبان پاکستان شود.
مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند که در حمله پهپاد آمریکایی، «ولی الرحمان محسود»، نفر دوم طالبان پاکستان، کشته شده است. طبق گزارش‌ها در اثر این حمله هوایی شماری دیگر از اعضای طالبان نیز جان باخته‌اند.

مقام‌های محلی و برخی مقام‌های طالبان در گفت‌و‌گو با بخش پاکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اعلام کرده‌اند که ولی الرحمان محسود سه‌شنبه شب، هفتم خردادماه، در روستای چشمه پُل در استان وزیرستان شمالی هدف حمله هوایی قرار گرفته و کشته شده است.

در کنار نفر دوم طالبان، طبق گزارش‌ها تعدادی از دیگر اعضای طالبان، از جمله یک فرمانده عالی‌رتبه کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام امنیتی پاکستان از مرگ در مجموع هفت تن خبر داده است.

از ولی الرحمان محسود به عنوان مغز متفکر حمله سال ۲۰۰۸ به هتل «شرایتون» در اسلام‌آباد پاکستان نام برده می‌شود، حمله‌ای که بیش از ۵۰ کشته بر جای گذاشت.

طبق گزارش‌ها قرار بر این بود که ولی الرحمان محسود، جانشین «حکیم‌‌الله محسود»، رهبر طالبان پاکستان شود.

پاکستان طالبان، با نام کامل «حرکت طالبان پاکستان»، گروهی مجزا از طالبان افغانستان، ولی متحد با آن است.

یک مقام امنیتی پاکستان گفته است که مرگ ولی الرحمان محسود، ضربه بزرگی به طالبان پاکستان زده است.

به گفته رویترز، وزارت خارجه پاکستان حمله هوایی سه‌شنبه شب آمریکا را محکوم کرده و تأکید کرده است که در اثر این حملات شهروندان عادی نیز کشته می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی معتقدند که حملات هوایی شبانه روشی موثر برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان است.

با این‌ حال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا اعلام کرد که کشورش این دست حملات هوایی را کاهش خواهد داد، اظهاراتی که مورد استقبال دولت پاکستان و همچنین ساکنان وزیرستان شمالی قرار گرفته است.

وزیرستان شمالی، که با افغانستان هم‌مرز است، در هفت سال گذشته بارها هدف حملات هوایی قرار گرفته و در مواردی شاهد تلفات سنگینی در میان ساکنان غیرنظامی این منطقه بوده است.
XS
SM
MD
LG