لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

حسن روحانی: اگر برای ریاست‌ جمهوری نامزد شوم، مستقل ‌می‌آیم


حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص اعلام کرد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، به صورت مستقل کاندیدا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و مهر حسن روحانی که روز پنجشبه ۵ بهمن در کنگره حزب مردمسالاری شرکت کرده بود به تحلیل اوضاع کشور پرداخت و خواستار برون‌رفت از شرایط کنونی شد.

حسن روحانی گفت: «در گذشته سرمایه اجتماعی ما لطمه دیده. اعتماد مردم لطمه دیده و افق آینده برای بسیاری از مردم غبارآلود است. بسیاری از مسائل با شفافیت مطرح نمی‌شود آمار‌ها گویای واقعیت نیست و از واقعیت فاصله دارد. نقدینگی ۷ برابر شده و به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اما با ماندن در گذشته و بررسی آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است هیچ مشکلی حل نمی‌شود.»

وی افزود: «صد‌ها هزار جوانی که با سرمایه این مردم به دبستان، دبیرستان و دانشگاه رفته‌اند و مدرک گرفته‌اند و بیکار هستند این اسراف است و از آن بد‌تر آن بیکارهایی که در خیابان راه می‌روند که این نه تنها یک معضل بیکاری است بلکه یک معضل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است.»

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: «امروز ارزش پول ملی ساعتی و دقیقه‌ای کاهش پیدا می‌کند و در کنار آن با کاهش سرمایه‌داری و تخریب بخش تولید و هزاران معضل دیگر مواجه هستیم. بنابراین باید شرایط حضور ما در صحنه انتخابات قوی‌تر از گذشته باشد و نباید ناامید باشیم.»

حسن روحانی تاکید کرد که نباید فضای انتخابات «امنیتی» شود و از «انتخابات مدیریت‌شده و مهندسی‌شده» سخن گفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «نگوییم انتخابات مدیریت‌شده و یا مهندسی‌شده چرا که چیز خوبی را به مردم القا نمی‌کند. نگذاریم مردم احساس کنند انتخابات تشریفاتی است.»

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت که شرایط انتخابات باید به گونه‌ای باشد که مردم «فکر نکنند برویم یا نرویم معلوم است چه کسی انتخاب می‌شود». به گفته او، «هرکسی که این موضوع را القاء کند، به مردم خیانت کرده است.»

علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، در مصاحبه‌ای که روز ۱۹ دی ماه منتشر شد گفت: «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه مفصل علی سعیدی، مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران، گفت از این اظهارات «سوء برداشت» شده است.

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از فعالان سیاسی، سپاه پاسداران را به دخالت در روند انتخابات و همچنین فعالیت‌های سیاسی دیگر متهم کرده‌اند.

پیش از این اصلاح‌طلبان گفته بودند برخی از فرماندهان سپاه، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته «دخالت‌های غیرقانونی» کرده بودند.

از جمله در مرداد ماه ۸۹، هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شکایت‌نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه و نیز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، برخی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دخالت‌های «غیرقانونی» در روند انتخابات متهم و درباره آنان اعلام جرم کردند.

حسن روحانی که از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی به شمار می‌رود پیش از این خواستار تشکیل یک دولت «فراجناحی» در ایران شده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که برای «برون‌رفت از وضعیت کنونی»، طرح «دولت وحدت ملی» را مطرح کرده، گفته است که این دولت به منزله «فراهم کردن زمینه حضور همه وفادارن به انقلاب و قانون اساسی» است.

حسن روحانی از منتقدان سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد در حوزه داخلی و در حوزه خارجی بوده است.

او در دولت محمد خاتمی و تا پیش از سر کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در این سمت، سرپرست گروه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا بود.

در آن زمان و همچنین در هفت سال گذشته، اصولگرایان و از جمله محمود احمدی‌نژاد از مذاکرات هسته‌ای در دوره حسن روحانی به‌تندی انتقاد کرده و این گروه مذاکره‌کننده و دولت خاتمی را به امتیازدادن به غرب متهم کرده‌اند.

حسن روحانی پیش از آنکه محمود احمدی‌نژاد، ریاست جمهوری را تحویل بگیرد، استعفای خود از دبیری شورای عالی امنیت ملی را به محمد خاتمی داد.

از سوی دیگر سایت اصولگرای بازتاب در تحلیلی نوشته است که محافلی قصد دارند با جلوگیری از کاندیدا شدن چهره‌های درجه یک و رای‌آور اصلاح‌طلبان، اشخاصی مانند محمدرضا عارف، حسن روحانی و محمد سعیدی‌کیا را به صحنه بکشانند تا علاوه بر رونق ظاهری انتخابات، کاندیدای مورد نظر احمدی‌نژاد رای‌اش بشکند و در نهایت یک جریان خاص برنده انتخابات باشد.
XS
SM
MD
LG