لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

هشدار ایران درباره اثرات تحریم‌ها بر ایمنی کشتیرانی


یک نفتکش ایرانی در ساحل جزیره خارگ
یک نفتکش ایرانی در ساحل جزیره خارگ
یک مقام ایرانی هشدار داده است که تحریم‌های وضع‌شده اخیر، به صنعت کشتیرانی ایران لطمه زده است و این می‌تواند امنیت دریایی و زیست‌محیطی بین‌المللی را به خطر بیندازد.
علی اکبر مرزبان، معاون رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران و نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی نیز هست، در لندن و در نشست این سازمان بین‌المللی گفته است: «در چند ماه گذشته بر اثر اقدامات مستقیم و غیرمستقیم برخی دولت‌ها، محدودیت‌های ناعادلانه و بی‌موردی علیه صنعت کشتیرانی تجاری ایران تحمیل شده است.»
در پی تحریم‌هایی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا اضافه بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وضع کرده‌اند، شرکت‌های تجاری از بیم از دست دادن تجارت پرسود خود، همکاری‌هایشان را با بخش کشتیرانی ایران قطع کرده‌اند. کشتیرانی ایران با انتقال عمده نفت خام، در اقتصاد ایران نقشی حیاتی دارد.
از جمله نهادهایی که در پی این تحریم‌ها با کشتیرانی ایران قطع رابطه کرده‌اند، موسسات رده‌بندی خارجی‌ای هستند که امنیت و معیارهای زیست‌محیطی کشتی‌های ایرانی را تایید می‌کردند. این جوازهای فنی برای بیمه‌شدن کشتی‌ها و همچنین دسترسی به بندرها ضروری هستند.
موسسات رده‌بندی برای نفتکش‌ها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می‌کنند و بدون داشتن این گواهینامه هیچ نفت‌کشی نمی‌تواند اجازه پهلوگیری در بندرهای بین‌المللی داشته باشد. همچنین بدون داشتن جواز فنی، شرکت‌های بیمه زیر بار ریسک ارائه بیمه‌نامه به کشتی نمی‌روند.
به گزارش رویترز، آقای مرزبان روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه گفته است: «ما به طور جدی معتقدیم که این اقدامات بی‌شک مغایر امنیت و پیشگیری از آلوده‌شدن محیط دریایی در منطقه و جهان است و مانع همکاری‌های بین‌المللی مربوطه می‌شود». به گفته او، این اقدامات خلاف کنوانسیون‌های دریانوردی بین‌المللی است.
علی اکبر مرزبان، نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی، گفته است یکی از این ۱۳ شرکت عضو اتحادیه انجمن‌های رده‌بندی، نامه‌ای به ایران فرستاده است و در آن ذکر کرده است «به منظور پیشگیری از عواقب ناشی از محدودیت‌های وضع‌شده از سوی برخی دولت‌ها» برای این شرکت غیرممکن است که دیگر به ایران خدمات ایمنی ارائه دهد.
آقای مرزبان اضافه کرده است که دیگر اعضای اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های رده‌بندی نیز همکاری‌شان را با ایران متوقف کرده‌اند.
معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ایران در نشستی که روز ۳۰ نوامبر با کمیته امنیت دریانوردی سازمان جهانی دریانوردی داشته است، خبر داده است که ارائه خدمات ایمنی و فنی دریانوردی حتی به کشتی‌هایی با پرچم دیگر کشورها در حریم دریایی ایران متوقف شده است.

چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی همچنان نفت ایران را می‌خرند ولی در فقدان این سازمان‌های صادرکننده جوازهای فنی کشتیرانی، به نگرانی‌ها درباره کیفیت پوشش بیمه‌ای و نگهداری کشتی‌های ایرانی در آینده دامن زده است.
ماه گذشته انجمن رده‌بندی چین آخرین شرکت از ۱۳ شرکت مرتبط با صدور جواز فنی برای کشتی‌ها در این زمینه بود که تایید کرد ارائه خدمات بازرسی فنی و صدور مجوز سلامتی زیست محیطی برای ناوگان ایران را متوقف کرده است. همه این ۱۳ شرکت، اعضای اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های رده‌بندی (IACS) هستند و پیش از این به ایران خدمات می‌داده‌اند.
به نوشته رویترز، بیش از ۵۰ انجمن رده‌بندی در جهان فعال هستند و در عین حال، اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های رده‌بندی بیش از ۹۰ درصد از ناوگان تجاری جهان را رده‌بندی می‌کند.
ابراز نگرانی از «احتمال حادثه» برای کشتی‌های ایرانی

هفته پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره نوشت توقف همکاری موسسات رده‌بندی با ایران، باعث افزایش ریسک فعالیت نفتکش‌های ایرانی، از جمله خطر نشت نفت در سواحل کشورهای دیگر شده است.

مدیر اجرایی موسسه لویدز که از قدیمی‌ترین و بزرگترین موسسات رده‌بندی دنیاست و همکاری با ایران را از آوریل امسال متوقف کرده است، به رویترز گفت که در پی قطع بازرسی‌های فنی و ارائه مجوز سلامتی برای نفتکش‌های ایران از سوی موسسات معتبر رده‌بندی دنیا، احتمال بروز حادثه برای کشتی‌های ایرانی حامل نفت افزایش یافته است.
در این باره ریچارد سادلر مدیر اجرایی لویدز به رویترز گفت: «ما کاملا در مسیری نامعلوم حرکت می‌کنیم. وقتی که شما دارایی‌های معاملاتی در سطح بین‌المللی دارید، یا دارایی‌هایی که می‌تواند دیگر کشور‌ها را در معرض خطر قرار دهد، موضوع امنیت نباید به یک ابزار سیاسی تبدیل شود.»
XS
SM
MD
LG