لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

نارضایتی فرانسه و آلمان از پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست لندن


نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مواضع مشترکی در خصوص نحوه مقابله با بحران اقتصادی دارند.
نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مواضع مشترکی در خصوص نحوه مقابله با بحران اقتصادی دارند.
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه خواستار اصلاح پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران گروه بیست در لندن شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز رییس جمهوری فرانسه در آستانه شرکت در نشست گروه بیست در لندن در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد، نه آلمان و نه فرانسه هیچ‌کدام از مفاد پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران گروه بیست و اهداف در نظر گرفته شده برای این نشست حمایت نمی‌کنند. نیکولا سارکوزی گفت که در دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌نویس کنونی کافی نیست.

در پيش‌نويس بيانيه پايانی نشست گروه بیست که هفته گذشته از سوی دولت بريتانيا در اختيار کشورهای شرکت کننده قرار گرفته، آمده است، اختصاص حدود دو تريليون دلار برای مقابله با بحران اقتصادی می تواند ميزان رشد اقتصاد جهان تا دو درصد افزايش داده و به ايجاد حدود ۲۰ ميليون فرصت شغلی تازه منجر شود.

اما رئیس جمهوری فرانسه یک بار دیگر تهدید کرد، در صورت لزوم مانع دستیابی نشست لندن به توافق خواهد شد. وی گفت: «من در اتخاذ تصمیم‌های نادرست که نگرانی‌های ما را بر طرف نکند، مشارکت نمی‌کنم». آقای سارکوزی خاطرنشان کرد، باید قوانین و مقررات تازه‌ای برای بازارهای مالی جهان تدوین شود.

در حالی که آمریکا از کشورهای دیگر جهان می‌‌خواهد با تزریق پول بیشتر به بازار از اقتصاد خود حمایت کرده و آن را به تحرک وادارند، آلمان و فرانسه مخالفت خود را با اتخاذ تدابیر حمایتی بیشتر اعلام کرده و به جای آن خواستار اصلاح مقررات ناظر بر بازارهای مالی جهان و کنترل هر چه بیشتر بنگاه‌های بزرگ مالی شده‌اند.

از سوی دیگر ژاپن از آلمان به خاطر عدم حمایت کافی از اقتصاد انتقاد کرده است. تارو آسو نخست وزیر ژاپن در این باره گفته است، دولت آلمان گویا اهمیت تحرک بخشیدن به بازارهای مالی را در شرایط کنونی درک نکرده است.
XS
SM
MD
LG