لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

در واکنش به انتقادها، احمدی‌نژاد مخالفان بقایی را «جاهل و عقب‌افتاده» خواند


در حالی که اصول‌گرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته اطرافیان محمود احمدی‌نژاد، از جمله حمید بقایی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، را آماج حملات خود قرار داده و دیوان عدالت اداری نیز وی را به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده، محمود احمدی‌نژاد منتقدان وی را «جاهل و عقب‌افتاده»‌ خواند.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به شدت به کسانی که از حمید بقایی انتقاد می‌کنند، حمله کرده و آنها را «عقب‌افتاده و جاهل» خواند.

وی که در مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخن می‌گفت، با اشاره به انتقاد برخی از اصول‌گرایان از عملکرد حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی گفت: «به فردی برای ساخت هتل مجوز داده‌اند، که این موضوع سند جرم شده در حالی که در همه جای دنیا برای ساخت هتل و تاسیسات زیربنایی تسهیلات داده و حمایت می‌کنند تا گردشگری گسترش یابد، اما عده‌ای عقب‌افتاده این را جرم تلقی می‌کنند که اگر جرم است، ما به آن افتخار می‌کنیم.»

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی، حمید بقایی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، و نیز اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، را متهم کرده بودند که پروژه چهار صد میلیارد تومانی احداث هتل و تالارهای بین‌المللی در جزیره کیش را «با ترک تشریفات و بدون هیچ گونه ضمانت معتبر بانکی» به یک شرکت نزدیک به خود واگذار کرده‌اند.

در همین راستا و در ادامه این حملات حامیان آیت‌الله خامنه‌ای به اطرافیان محمود احمدی‌نژاد، که از آنها با عنوان «جریان انحرافی» یاد می‌کنند، روز چهارشنبه نیز محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه، نیز گفته است که جریان انحرافی «فساد مالی، سیاسی و اخلاقی فراوانی» دارد.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره «تخلفات» معاون احمدی‌نژاد و رئیس پیشین سازمان گردشگری گفته است: «جریان انحرافی در پروژه‌ها حقه‌بازی می‌کنند تا میلیاردها تومان پول برای انتخابات کنار بگذارند، اما کور خوانده‌اند زیرا خانواده شهدا و جوانان ولایتمدار اجازه نمی‌دهند این گروه بر کشور مسلط شوند.»

از سویی دیوان عدالت اداری نیز پیشتر حمید بقایی را به دلیل «تخلفات عدیده» در سازمان میراث فرهنگی به چهار سال «انفصال از خدمات دولتی» محکوم کرده است.

این خبر اندکی پس از آن منتشر شده بود که محمود‌ احمدی‌نژاد روح‌الله احمدزاده را به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی معرفی کرد.

رئیس دولت دهم پیشتر و در روز ۲۰ فروردین‌‌ماه سال جاری حمید بقایی را به عنوان معاون اجرایی خود و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده بود.

در این میان محمود احمدی‌نژاد در سخنان روز چهارشنبه خود به دفاع از رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی پرداخته و گفت: «آقای بقایی که از این سازمان به دولت آمد سیبل شد و از روزی که فعالیت خود را در نهاد ریاست جمهوری آغاز کرد، حملات به وی شروع شد و یک دفعه همه مباحث درباره وی مطرح شد و حال این که قبل از آن چیزی مطرح نبود.»

رئیس دولت دهم همچنین افزوده است: «ما متوجه نشدیم که خاصیت نهاد ریاست جمهوری این است، یا خروج از سازمان میراث فرهنگی مدیران این سازمان را در سیبل قرار می‌دهد که قبل از ایشان هم همین اتفاق افتاده است.»

اشاره محمود احمدی‌نژاد به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، است که پیش از آقای بقایی ریاست سازمان گردشگری را برعهده داشت و به ویژه در هفته‌های اخیر و پس از علنی شدن اختلاف‌ها میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت بر سر وزارت اطلاعات آماج حملات اصول‌گرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد همچنین درباره رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی هم اظهار داشته است: «جنس احمدزاده نیز از همان جنس آقای بقایی است که قرار است در سازمان میراث فرهنگی دوره‌ای خدمت کند و آماده می‌شود که اگر از اینجا رفت به سیبل تبدیل شود که البته وی از قبل در سیبل حملات بوده است.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد برخی از اصول‌گرایان از اقدام سازمان میراث‌ فرهنگی در نمایش استوانه کورش در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «بالاخره این منشور کوروش هست یا نیست؟ متصل به این سرزمین و موجب افتخار است یا خیر؟ همان ملت متمدنی که منشور کوروش را خلق کرد با آگاهی اسلام را پذیرفت.»

رئیس دولت دهم همچنین گفته است: «برخی آدم‌های جاهل و گاه متجاهل وقتی از میراث فرهنگی سخن گفته می‌شود با آن مقابله می‌کنند یا آن را بی‌ارزش می‌پندارند که یا جاهل هستند یا خود را به جهالت می‌زنند.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین افزوده است: «برخی از روی جهالت حکم قلع و قمع ساختمان‌های میراث فرهنگی را می‌دهند که اینها نمی‌دانند که حکم قطع ریشه خود را صادر می‌کنند، چرا که هویت یک ملت یک باره به وجود نمی‌آید و نیازمند سیر تاریخی است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته است:‌ «زمانی که از ایران سخن می‌گوییم، برخی می‌گویند چرا؟ ... بالاخره ما ایرانی هستیم؛ لابد انتظار دارند اسم برخی کشورها نظیر انگلیس و آمریکا را به زبان بیاوریم.»
XS
SM
MD
LG