لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۸

محمد نوری‌زاد از زندان آزاد شده است


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره مرخصی محمد نوری‌زاد از زندان، وب‌سایت شخصی وی با تکذیب این خبر اعلام کرده است، این روزنامه‌نگار و فیلمساز منتقد به مرخصی نیامده بلکه از زندان آزاد شده است.

وب‌سایت محمد‌نوری‌زاد، یکی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روز یکشنبه اعلام کرده است، آقای نوری‌زاد از زندان آزاد شده است.

وب‌سایت آقای نوری‌زاد در این باره نوشته است: «در خبرها آمده بود که دکتر محمد نوری زاد در ایام نوروز به مرخصی آمده است؛ این خبر نادرست، در حالی به سایت‌های داخلی و خارجی راه یافت که وی، تا دو روز پیش از آزادی، سخت در اعتصاب غذا به سر می‌برد و حتی از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌اش اجتناب می‌کرد.»

در ادامه این خبر آمده است : «محمد نوری‌زاد آزاد شد. با یک سینه سخن، که امید است با راه‌اندازی و به روز کردن سایت شخصی ایشان، بتوانیم در انعکاس افکار و اندیشه‌های این هنرمند نام آشنا، سهمی داشته باشیم.»

محمد نوری‌زاد که از همکاران پیشین روزنامه کیهان بود در سال ۱۳۸۸ و به ویژه به دنبال سرکوب خونین معترضان به انتخابات ریاست جمهوری، به جمع منتقدان پیوست و با انتشار چندین نامه سرگشاده از جمله خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، وی را مسئول این رویدادها دانست.

به دنبال این نامه‌نگاری‌ها، آقای نوری‌زاد در آذر ماه سال ۱۳۸۸ به اتهام «توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» بازداشت شد و بیش از هفت ماه را در زندان و از جمله در سلول انفرادی گذراند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، محمد نوری‌زاد را از جمله به دلیل انتقاد از رهبر ایران به سه سال و نیم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

محمد نوری‌زاد که در سوم تیر ماه سال گذشته خورشیدی با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود، در اواخر مرداد ماه بار دیگر نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته و از وی خواسته بود، پیش از مرگش به جبران خطاهای سرزده از خود بپردازند.

همانطور که آقای نوری‌زاد در آخرین نامه خود خطاب به رهبر جمهوری اسلامی پیش‌بینی کرده بود، تنها چند روز پس از انتشار این نامه وی یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد.

در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری خورشیدی فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بود، همسرش «در اعتراض به عدم توجه به خواسته‌های قانونی‌اش» چهل روز است که از خوردن غذا و پذیرش ملاقات سر باز می‌زند.

تاکنون هیچ یک از مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره خبر آزادی محمد نوری‌زاد اظهار نظر نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG