لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

برگزاری تظاهرات اعتراضی در تهران و چند شهر دیگر


نمایی از تظاهرات روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در تهران
نمایی از تظاهرات روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در تهران
در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، روز سه‌شنبه تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز شاهد تظاهرات گسترده مخالفان بود که در شعارهای خود از جمله خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند. بر اساس گزارش‌ها رسیده ده‌ها نفر در تظاهرات روز سه‌شنبه در ایران بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران این تظاهرات حتی از تظاهرات روز ۲۵ بهمن ماه هم گسترده‌تر بوده است.

شورای هماهنگی راه سبز امید، در اعتراض به حبس خانگی و سپس بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان و همسرانشان، از مردم ایران خواسته‌ بود، در روزهای سه‌شنبه اسفند ماه سال جاری دست به تظاهرات بزنند.

روز دوشنبه و در آستانه برگزاری تظاهرات روز ۱۰ اسفند ماه گزارش‌هایی درباره انتقال میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان به زندان حشمتیه تهران منتشر شده بود که واکنش تند گروه‌ها و شخصیت‌های منتقد جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

در این میان تظاهرات روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل جمهوری اسلامی نسبت به برگزاری هرگونه تجمع در روز سه‌شنبه هشدار داده و نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای در شهر‌های بزرگ و به ویژه تهران داشتند.

تظاهرات 10 اسفند 1389
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00


به گفته شاهدان عینی معترضان در این روز از جمله در میدان فردوسی، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر و تقاطع خیابان آزادی با خیابان‌های‌‌ نواب و بهبودی در تهران تجمع کرده و شعارهایی مانند «یاحسین، میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند.

همچنین گزارش‌هایی نیز از درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی در حد فاصل چهار راه ولیعصر و میدان ولیعصر منتشر شده است.

برخی گزارش‌های دیگر و گفته‌های شاهدان عینی نیز حاکی از آن است که سایر نقاط شهر تهران مانند میدان ونک، میدان صادقیه و خیابان اسکندری نیز در روز سه‌شنبه شاهد تجمع‌ها و تظاهرات معترضان بوده است.

شاهدان عینی همچنین از پرتاب گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی خبر داده و گفته‌اند در مناطق مرکزی شهر از جمله میدان انقلاب صدای تیراندازی شنیده شده است.

با این همه تاکنون خبری درباره شمار مجروحان احتمالی تظاهرات روز سه‌شنبه منتشر نشده است.

با این حال سایت اینترنتی سحام نیوز از بازداشت دست‌کم ۵۰ نفر در تهران و دست‌کم ۱۰ نفر در مشهد در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه خبر داده است. گزارش‌های تایید نشده دیگر از بازداشت شمار زیادی از تظاهرکنندگان در شیراز حکایت دارد.

تظاهرات روز سه‌شنبه علاوه بر تهران در چند شهر بزرگ دیگر از جمله شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز نیز برگزار شده و گزارش‌هایی نیز درباره برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در برخی شهرهای کوچک مانند سمنان و اسلام‌شهر در اطراف تهران هم منتشر شده است.

تصاویر دریافتی از شیراز نمایانگر حضور پرتعداد معترضان در خیابان‌های این شهر است که شمار آنها هزاران نفر گزارش شده است.

یک شاهد عینی در گفت و گو با رادیو فردا شمار جمعیت تظاهرکننده در خیابان‌های مرکزی شیراز را «بسیار زیاد» و به مراتب بیشتر از شمار تظاهرکنندگان در روز ۲۵ بهمن و اول اسفند اعلام کرده است.

تظاهرکنندگان در شیراز از جمله شعار می‌دادند: «مبارک بن‌علی، نوبت سید‌علی».

همچنین تصاویر منتشر شده در سایت‌های اینترنتی از حضور پرشمار تظاهرکنندگان در شهرهای مشهد و اصفهان حکایت می‌کند.

به گفته یک شاهد عینی در مشهد، ‌خیابان راهنمایی این شهر عصر روز سه‌شنبه شاهد حضور انبوه تظاهرکنندگان بود که واکنش نیروهای امنیتی و لباس شخصی را به دنبال داشت.

به گفته این شاهد عینی شمار زنان و دختران دانشجو شرکت کننده در تظاهرات روز سه‌شنبه در مشهد به مراتب بیشتر و با انگیزه‌تر از تظاهرات روز ۲۵ بهمن و یکم اسفند ماه بوده است.

همزمان سایت‌ اینترنتی سحام‌نیوز، از برگزاری تجمعات گسترده‌ اعتراض‌آمیز در روز سه‌شنبه در اسلام‌شهر، از شهرهای حاشیه‌ای و فقیرنشین اطراف تهران، خبر داده است.

بر اساس این گزارش مردم در جمع‌های پراکنده در این شهر شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» سر دادند و به گفته شاهدان عینی شماری از مردم و معترضان در اسلام‌شهر نیز بازداشت شده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که صدای تیراندازی نیز در اطراف دانشگاه آزاد اسلامشهر شنیده شده است.

از سوی دیگر گزارش‌های دریافتی از ایران حاکی از آن است که درگیری‌ها و تجمع‌های روز سه‌شنبه حتی پس از تاریک شدن هوا نیز ادامه یافته و ماموران امنیتی به ویژه در نقاط مرکزی تهران با شلیک گاز اشک آور و ضرب و شتم، بر میزان خشونت خود در سرکوب معترضان افزوده‌اند.

همچنین سه‌شنبه شب پس از پایان یافتن اعتراض‌های خیابانی در تهران در چند نقطه از تهران صدای «الله‌اکبر» و «مرگ بر دیکتاتور» معترضان از پشت بام‌ها شنیده شده است.
XS
SM
MD
LG