لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و جهان در سال ۲۰۱۰ از ادامه نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز با اشاره به اعدام بیش از ۳۰۰ نفر در ایران در سال گذشته میلادی، گفته است، برخی از اعدام‌شدگان زیر شکنجه به ارتباط با گروه‌های تروریستی اعتراف کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گزارش سالانه خود را در باره وضعیت حقوق بشر در ایران و جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، همزمان با انتشار این گزارش در جمع خبرنگاران در واشنگتن به اعدام‌ها در ایران اشاره کرده و گفته است، برخی از اعدام‌شدگان که تنها به دلیل حمایت از حقوق بشر بازداشت‌شده بودند، زیر شکنجه به ارتباط با گروه‌های تروریستی اعتراف کردند.

حدود ۷۰ صفحه از گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا به وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته میلادی اختصاص دارد که در آن به مواردی همچون اعدام، بازداشت مخالفان، سرکوب فعالان طرفدار حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی و فعالان سیاسی و دانشجویی اشاره شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود با اعلام این که در سال گذشته میلادی دست‌کم ۳۱۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند، نوشته است، در برخی موارد فعالان و دگراندیشان سیاسی به بهانه ارتکاب جرائمی مانند قاچاق مواد مخدر اعدام شده‌اند.

بر اساس این گزارش برخی از گروه‌های طرفدار حقوق بشر شمار کسانی را که در سال گذشته در ایران اعدام شده‌اند، بیش از ۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا،‌ همچنین حکومت جمهوری اسلامی متهم شده است،‌ که حق شهروندان ایرانی را برای «تغییر مسالمت‌آمیز دولت از طریق انتخابات آزاد» محدود کرده و به سرکوب مخالفان که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آغاز شده، ادامه داده است.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران که در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا بدان اشاره شده است، می‌توان به محدود ساختن آزادی‌های فردی و حق آزادی بیان و تجمعات و آزادی مذهب برای شهروندان ایرانی از سوی حکومت اشاره کرد.

گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان و از جمله ایران تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشراعلام کرده بود، ایالات متحده آمریکا همچنان وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر نظر دارد و موارد نقض حقوق بشر را گزارش خواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا همچنین با استقبال از تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای انتخاب گزارشگر ویژه برای ایران، اعلام کرده است، همکاری نکردن ایران با این گزارشگر پیامدهایی برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در پیام نوروزی خود برای مردم ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به دلیل زیر پا نهادن حقوق شهروندان ایرانی سرزنش کرده بود.

در این میان وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله به مرگ دست کم دو نفر بر اثر شکنجه در زندان‌‌های ایران در سال گذشته میلادی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش یاور خدادوست، یک زندانی در زندان گوهردشت کرج بر اثر شکنجه درگذشته است و مسئولان زندان بارها به خانواده وی نسبت به پی‌گیری دلیل مرگش هشدار داده‌اند.

همچنین زندانی دیگری به نام هادی آراوند نیز در سال گذشته میلادی در زندان ساری بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده است.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران همچنین به مرگ شماری از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در زندان از جمله ترانه موسوی، امیر میرزا، محمد نادری‌پور، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و محسن روح‌الامینی و همین طور رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک، اشاره شده و آمده است در سال ۲۰۱۰ هیچ گونه اطلاعات تازه‌ای در این باره منتشر نشده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از اعدام محمدرضا زمانی و آرش رحمانی‌پور در سال گذشته به اتهام ارتباط با انجمن پادشاهی ایران به عنوان نمونه‌هایی از اعدام فعالان سیاسی در ایران نام برده است.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از «ربوده شدن» روزنامه‌نگاران و و فعالان سیاسی و دانشجویی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان نمونه دیگری از نقض حقوق بشر در ایران یاد کرده است.

ادامه ایجاد محدودیت‌ دراینترنت برای شهروندان ایرانی، محدود ساختن آزادی‌های علمی و دانشگاهی، محدود کردن آزادی اجتماعات و تشکل‌ها و مقابله با آزادی مذهبی از دیگر موارد نقض حقوق بشر در سال گذشته میلادی در ایران اعلام شده است.

گفتنی است وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود همچنین به وضعیت حقوق بشر در سایر کشورهای منطقه از جمله بحرین، عربستان سعودی، اردن، قطر، یمن، تونس، مصر و سوریه پرداخته و موارد نقض حقوق بشر را به طور مفصل گزارش کرده است.
XS
SM
MD
LG