لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

«میزان مواد رادیواکتیو در فوکوشیما تنها ۱۰۰ هزار برابر بیش از حد معمول است»


شرکت توکیو الکتریک، که پیشتر میزان آلودگی آب موجود در رآکتور شماره دو فوکوشیما به مواد رادیواکتیو را ۱۰ میلیون برابر بالاتر از حد معمول ارزیابی کرده بود، با تصحیح این رقم گفت که این میزان تنها ۱۰۰ هزار برابر بالاتر از حد معمول است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت توکیو الکتریک، تپکو، که بهره‌برداری از نیروگاه اتمی فوکوشیما را برعهده داشته است، بامداد روز دوشنبه به وقت محلی بابت آنچه اعلام اشتباه میزان آلودگی آب رآکتور شماره دو این نیروگاه خوانده، از مردم عذرخواهی کرده است.

روز یکشنبه این شرکت اعلام کرده بود، میزان مواد رادیواکتیو موجود در آب رآکتور شمار دو نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما ۱۰ میلیون برابر بیشتر از حد معمول است.

به دنبال اعلام این خبر کارکنانی که همچنان برای مهار بحران هسته‌ای در این نیروگاه مشغول فعالیت هستند، از محل نیروگاه تخلیه شده و تلاش‌ها برای خنک کردن میله‌های سوخت هسته‌ای در رآکتورهای آسیب دیده متوقف شده بود.

در این میان تنها چند ساعت پس از انتشار این خبر که به نگرانی‌ها درباره بروز یک فاجعه عظیم هسته‌ای در ژاپن دامن زده بود، مقام‌های شرکت توکیو الکتریک اعلام کردند، میزان مواد رادیواکتیو در آب رآکتور شماره دو نیروگاه فوکوشیما تنها ۱۰۰ هزار برابر بیشتر از حد معمول است.

پیشتر دولت ژاپن از شرکت بهره‌برداری کننده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما خواسته بود، در مورد وضعیت این نیروگاه هر چه زودتر اطلاعات شفاف‌تری در اختیار دولت قرار دهد.

از سوی دیگر آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن اعلام کرده است، در هر یک از چهار رآکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما صدها تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو وجود دارد.

آژانس امنیت هسته‌ای ژاپن پیشتر نیز از افزایش ۱۸۵۰ برابری ید رادیواکتیو در آب‌های نزدیک به نیروگاه فوکوشیما خبر داده بود.

به دنبال زلزله مهیب دو هفته پیش در ژاپن و سونامی شدید ناشی از آن سامانه خنک‌کننده رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دلیل قطع برق و آسیب‌دیدگی یکی پس از دیگری از کار افتاد.

بر اثر بالا رفتن دمای میله‌های سوخت هسته‌ای، چندین انفجار در رآکتورهای شماره یک، دو و سه این نیروگاه روی داده و بر اثر این انفجارها جداره خارجی این رآکتورها فروریخته است.

در جریان زمین‌لرزه جمعه دو هفته پیش ژاپن که شدت آن نزدیک به ۹ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین اعلام شده است، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر ناپدید شده‌اند.
XS
SM
MD
LG