لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

احتمال لغو حکم بازداشت خانگی دومینیک استراوس‌کان


در حالى که به دنبال مطرح شدن اتهام تجاوز جنسى به یک خدمتکار هتل علیه دومینیک استراوس‌کان، رئیس پیشین صندوق بین‌المللى پول، وى مجبور به کناره‌گیرى از مقام خود شده، گزارش‌هایى در باره احتمال بى‌گناهى وى منتشر شده است.

خبرگزارى رویترز روز جمعه به نقل از یک فرد مطلع از جزئیات پرونده اتهامى علیه دومینیک استراوس‌کان گزارش داده است که دادگاه درباره صحت ادعاهاى یک خدمتکار هتل درباره تجاوز رئیس پیشین صندوق بین‌المللى پول به شدت دچار تردید شده است.

پیشتر نیز روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه دادگسترى نوشته بود، که هر چند تحقیقات صورت گرفته توسط پزشکى قانونى رابطه جنسى میان استراوس‌کان و خدمتکار هتل را تأیید مى‌کند، اما درباره ادعا‌هاى این زن درباره تجاوز جنسى تردیدهایى بروز کرده است.

در اواخر اردیبهشت ماه سال جارى آقاى استراوس‌کان به «تعرض و آزار جنسى» خدمتکار یک هتل لوکس در نیویورک، توسط آمریکا بازداشت شده بود.

هر چند وى پس از چند روز بازداشت با تودیع وثیقه یک میلیون دلارى از زندان آزاد شده بود، اما از آن زمان تاکنون در آپارتمانى در نیویورک زیر نظر ماموران پلیس تحت بازداشت خانگى به سر مى‌برد.

رئیس صندوق بین‌المللى پول از ابتدا اتهام تجاوز جنسى به خدمتکار ۳۲ ساله گینه‌اى را رد کرده بود.

یک منبع آگاه در این باره گفته است، دادستانى نیویورک بدون بررسى پیشینه این خدمتکار هتل علیه استراوس‌کان اقامه دعوى کرده است.

وى در این باره اظهار داشته است: «تقریباً هر آنچه این زن گفته بود، از همان اول نادرست بود، اما کسى این مسئله را بررسى نکرد و همه مى‌خواستند چیز دیگرى را باور کنند.»

گفته مى‌شود خدمتکار مورد اشاره در گذشته و هنگام ارایه درخواست پناهندگى‌ نیز اظهارات نادرستى بیان کرده بود و احتمالاً با گروه‌هاى تبهکارى در ارتباط است.

همچنین به گفته دو مقام عالى‌رتبه دادگسترى نیویورک، این زن در یک مکالمه تلفنى با مردى که جرم نگهدارى ۲۰۰ کیلوگرم مارى‌جوآنا در زندان به سر مى‌برد، با وى درباره «مزیت‌هاى مالى» شکایت علیه استراوس‌کان سخن گفته است.

به نوشته نیویورک‌تایمز از این رو وکلاى مدافع استراوس‌کان و مقام‌هاى دادستانى نیویورک هم اکنون سرگرم رایزنى درباره متوقف کردن دادرسى علیه رئیس پیشن صندوق بین‌المللى پول هستند.

از سوى دیگر بنیامین برافمن، یکى از وکلاى استراوس‌کان، اعلام کرده است، موکل وى در جلسه صبح روز جمعه دادگاه خواستار تغییر شرایط بازداشت خانگى و کاستن از میزان وثیقه مى‌شود.

تردیدها درباره ادعاهاى مطرح شده علیه دومینک استراوس‌کان در حالى است که وى مجبور به کناره‌گیرى از پست خود شده و چند روز پیش نیز کریستین لاگارد، وزیر دارایى پیشین فرانسه، به عنوان رئیس جدید صندوق بین‌المللى پول انتخاب شده است.

دومینیک استراوس‌کان، که خود نیز وزیر پیشین دارایى اقتصاد فرانسه بود، از امیدهاى حزب سوسیالیست در رقابت‌هاى ریاست جمهورى فرانسه به شمار مى‌رفت و حتى برخى از نظرسنجى‌ها حاکى از آن بود که وى در صورت شرکت در انتخابات، از نیکولا سرکوزى پیشى مى‌گرفت.
XS
SM
MD
LG