لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

اعتراض عفو بین‌الملل به عدم صدور مجوز برای درمان امید کوکبی


امید کوکبی، فیزیکدان محبوس ایرانی
امید کوکبی، فیزیکدان محبوس ایرانی

سازمان عفو بین‌الملل با اظهار این‌ که امید کوکبی زندانی عقیدتی است از مقامات ایران خواسته تا او را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کرده و همان‌ طور که پزشکان تجویز کرده‌اند شرایط درمان آقای کوکبی در بیرون از زندان را فراهم کنند.

این سازمان در اعلامیه جدید خود که روز سه‌شنبه، هشتم مهر، منتشر شد می‌نویسد: «کارزار ما برای آزادی امید کوکبی هم‌اینک فوریت بیشتری پیدا کرده، زیرا وضعیت سلامت او با وخامت شدیدی روبه‌رو شده به‌ طوری‌ که وی نیاز فوری به دارو دارد.»

عفو بین‌الملل در ادامه می‌نویسد با این‌ که امید کوکبی نیازمند دارو است، مسئولان از تحویل دارو به او خودداری می‌کنند.

او از چند بیماری رنج می‌برد، از جمله سنگ کلیه و تپش قلب و این بیماری‌ها به خاطر شرایطی که وی در زندان دارد وخیم‌تر شده‌اند.

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی و دانشجوی دکترا در دانشگاه تگزاس آمریکا، پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در ایران، به اتهام «ارتباط با دولت‌های متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

سازمان عفو بین‌الملل این اتهام‌ها را بی‌اساس دانسته و وی را زندانی عقیدتی می‌نامد.

به نوشته عفو بین‌الملل، امید کوکبی، ۳۲ ساله، از سوی پزشکان زندان معاینه شده و این پزشکان به او گفته‌اند که وی باید بیرون از زندان معالجه شود، اما مسئولان یا این درخواست را رد می‌کنند یا پاسخی به آنها نمی‌دهند.

وضعیت جسمانی آقای کوکبی از ماه اوت رو به وخامت بیشتر گذاشت یعنی زمانی که از بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند هفت که زیرزمین است منتقل شد.

امید کوکبی از ژانویه ۲۰۱۱ که به زندان برده شده چهار دندان خود را از دست داده و چهار دندان دیگر او نیاز به ترمیم دارد.

او همچنین پنج بار در زندان سنگ کلیه دفع کرده ولی وضعیت این بیماری هم‌اینک بدتر شده‌ است.

آقای کوکبی اخیراً همچنین دچار تپش قلب، تنگی نفس، فشار و درد در سمت چپ سینه، و درد مفاصل و درد معده شده‌ است.

بیماری‌های مربوط به کلیه و قلب او نیاز به آزمایش‌های تشخیصی دارند که تنها در خارج از زندان میسر است.

عفو بین‌الملل در روزهای اخیر نیز به همراه هجده تن از برندگان جایزه نوبل در نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی امید کوکبی شد.

این نامه سرگشاده تلاش مشترکی از سوی عفو بین‌الملل و دو سازمان علمی و حقوق بشری دیگر در نیویورک و در ایالت مریلند برای آزادی امید کوکبی است.

XS
SM
MD
LG