لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

رهبر یک گروه مخالف اسد در انفجاری در ترکیه به قتل رسید


فرمانده گروه «صقور الغاب»، از گروه‌های شورشی در حال مبارزه با رژیم بشار اسد در سوریه، روز چهارشنبه چهارم شهریور، بر اثر انفجار بمبی که در خودروی او کار گذاشته شده بود، در جنوب ترکیه به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی انفجار این بمب در شهر انتاکیه، جمیل رعدون، فرمانده گروه «صقور الغاب»، پس از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.

گروه «صقور الغاب» از گروه‌های غیراسلام‌گرا و زیرمجموعه «ارتش آزاد سوریه» است که با حدود دو هزار عضو خود در شمال غرب سوریه درگیر نبرد با نیروهای ارتش رژیم بشار اسد است.

ترکیه که از مخالفان سرسخت حکومت بشار اسد است اعلام کرده‌است که «ارتش آزاد سوریه» را نیرویی کلیدی در مسیر براندازی رژیم سوریه می‌داند.

چندی پیش، نخستین گروه از شورشیان سوری که توسط نیروهای آمریکایی در ترکیه آموزش می‌بینند وارد عملیات نظامی در سوریه شدند اما هم‌اینک شماری از آنها به اسارت گروه اسلام‌گرای جبهه النصره درآمده‌اند.

منابع دیپلماتیک روز جمعه گذشته به رویترز گفتند که گروه دومی از پیکارجویان شورشی که در ترکیه تعلیم دیده‌اند، قرار است در هفته‌های آینده وارد سوریه شوند.

توافق تازه: «همکاری کامل» ترکیه در نبرد هوایی با «حکومت اسلامی»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه، سوم شهریور، از توافقی تازه بین آمریکا و ترکیه در زمینه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) خبر داد.

بر اساس این توافق، ترکیه اعلام کرده‌است که از این پس «به طور کامل» در حملات هوایی ائتلاف ضد داعش مشارکت خواهد کرد و این مشارکت ممکن است طی چند روز آینده آغاز شود.

هفته گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نسبت به «روند کند» مذاکره با ترکیه در زمینه مبارزه با داعش گلایه کرده‌بود و از دولت ترکیه خواسته بود کنترل مرز خود با سوریه را تقویت کند.

ماه گذشته، ترکیه پس از مذاکرات طولانی، تصمیم گرفت تا پایگاه هوایی مهم اینجیرلیک را برای حملات هوایی نیروهای ائتلاف ضد داعش در اختیار این ائتلاف بگذارد.

توافق جدید روز سه‌شنبه بین ترکیه و آمریکا یک روز پس از آن اعلام می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به‌طرزی بی‌سابقه خواستار برگزاری دور جدیدی از انتخابات در کشورش شد.

این تصمیم آقای اردوغان پس از آن اعلام می‌شود که حزب حاکم «عدالت و توسعه»، برای تشکیل دولت جدید از ائتلاف در پارلمان با دیگر احزاب ناکام ماند.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، یکی از چالش‌های پیش رو برای دولت آمریکا این است که بتواند میان تلاش برای تقویت تکثرگرایی دموکراتیک در ترکیه از یک‌سو، و اتکای رو به افزایش آمریکا به دولت اردوغان برای مبارزه با داعش از سوی دیگر، توازنی پیدا کند.

XS
SM
MD
LG