لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

افزایش صادرات نفت برزیل، دردسر تازه اوپک


یک سکوی نفتی شرکت پتروبراس برزیل
یک سکوی نفتی شرکت پتروبراس برزیل

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه ژوئن بازار نفت پیش بینی کرده است در نیمه دوم سال جاری، برزیل دومین صادرکننده بزرگ نفت در میان کشورهای غیر عضو اوپک باشد.

به گزارش بلومبرگ، در اوایل سال جاری برزیل به رکورد تولید روزانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه دست یافت که ۲۶ درصد بیش از رکورد قبلی بود که در سال ۲۰۱۰ ثبت شد.

برپایه این گزارش، صادرات برزیل در چهار ماه نخست سال جاری به طور میانگین ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

شرکت دولتی پتروبراس، تولیدکننده عمده و صادرکننده نیمی از نفت خام برزیل، رشدی ۳۰ درصدی در فروش نفت خود در سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی کرده است.

با این‌حال، برزیل هنوز با فاصله پس از آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد، کشوری که با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، صنعت نفت شِیل آن متحول شده است.

افزایش صادرات نفت برزیل به بهبود تراز تجاری این کشور کمک کرده است و به اوضاع اقتصادی آن در حالی‌که از سخت‌ترین رکود قرن رنج می‌برد تا حدی سرو سامان داده است.

در ماه آوریل، تقاضا برای نفت خام روندی کاهشی به خود گرفت و ۱۳۰ هزار بشکه در روز، معادل ۵٫۷ درصد مصرف کل، افت کرد.

میدان‌های نفتی فراساحلی برزیل که حدود یک دهه پیش کشف شدند اکنون تولیدشان را افزایش می‌دهند.

به گزارش آژانس ملی نفت برزیل، متوسط صادرات نفت این کشور در طول چهار ماه گذشته بالاتر از یک میلیون بشکه در روز بوده است که پیش از این تنها در سال ۲۰۱۰ به این حد رسیده است.

رشد تولید نفت شیل آمریکا، میدان‌های فراساحلی برزیل، و شن‌های نفتی کانادا در عمل تأثیر کاهش تولید نفت اوپک را کم کرده است. برنامه کاهش تولید نفت اوپک تا ماه مارس آینده تمدید شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است کشورهای غیر عضو اوپک، شامل آمریکا و برزیل، سال آینده تولید نفت روزانه خود را تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داده و عرضه را در بازارهای جهانی بیش از تقاضا کنند.

به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه در پی کاهش ارزش دلار و بی‌نتیجه بودن کاهش تولید نفت اوپک به منظور کاهش ذخایر جهانی، کمی بالا رفت.

قیمت نفت برنت ۳۲ سنت، معادل ۰٫۷ درصد، بالا رفت و بشکه‌ای ۴۵ دلار و ۵۴ سنت معامله شد. نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز ۲۷ سنت، معادل ۰٫۶ درصد، رشد قیمت داشت و بشکه‌ای ۴۳ دلار و ۱ سنت معامله شد.

در طول هفته گذشته، هر دو نفت شاخص ۳٫۹ درصد افت ارزش داشتند و قیمت نفت در حال حاضر به دلیل نگرانی‌ها در مورد روند رو به افزایش تولید در کمترین حد ۱۰ ماه گذشته قرار دارد.

شرکت‌های اکتشاف نفت آمریکایی این هفته ۱۱ چاه جدید حفر کردند که در طول سه هفته گذشته بی‌سابقه بوده است.

ارزش دلار آمریکا نسبت به میانگین ارزش سبد ارزهای عمده ۰٫۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که بیشترین کاهش از اوایل ماه ژوئن تاکنون است. در همین حال، قیمت نفت به‌رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید روزانه ۱ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه در سال جاری هنوز ۲۰ درصد پایینتر از سال گذشته است.

این شرایط، بازار را برای بزرگترین کاهش در نیمه نخست سال از اواخر دهه ۹۰ تاکنون آماده می‌کند. در آن زمان افزایش تولید و بحران مالی در آسیا زیان زیادی به بازار وارد کرد.

XS
SM
MD
LG