لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

«سیاره نهم» در منظومه شمسی؟


تصویر ناسا از سیاره نپتون که اخترشناسان می‌گویند «سیاره ایکس» باید در پشت آن قرار داشته باشد
تصویر ناسا از سیاره نپتون که اخترشناسان می‌گویند «سیاره ایکس» باید در پشت آن قرار داشته باشد

اخترشناسان می‌گویند محاسبات جدید حکایت از احتمال زیاد وجود یک سیاره دیگر در منظومه خورشیدی دارد؛ سیاره نهمی که تاکنون ناشناخته مانده است.

شواهد برای وجود احتمالی این سیاره پس از آن ارائه شد که ستاره‌شناسان با بررسی مدار ۶ جرم آسمانی کوچک در منظومه شمسی متوجه شدند که این اجرام، به صورت «خوشه‌ای» حرکت می‌کنند و این پدیده را تنها زمانی می‌توان توجیه کرد که سیاره‌ای به اندازه پلوتون در جایی از منظومه خورشیدی با جاذبه خود این اجرام را در خوشه یادشده نگه دارد.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره چهارشنبه ۳۰ دی خود می‌نویسد که این کشف احتمالی و محاسبات آن توسط دو تن از دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا، به نام‌های مایکل ای. براون، و کنستانتین باتیگین انجام شده‌است.

نشریه «ساینس» نیز که این خبر را بازتاب داده می‌نویسد که محاسبات نشان می‌دهد که این سیاره که جرم آن حدوداً ۱۰ بار بیشتر از زمین است، هر پانزده هزار سال یک بار به‌دور خورشید می‌گردد.

دانشمندان می‌گویند این سیاره که فعلاً از آن به عنوان «سیاره ایکس» یاد می‌شود چهار و نیم میلیارد سال پیش یعنی زمانی که منظومه خورشیدی تازه شکل می‌گرفت بر اثر تصادمی عظیم، از منطقه تشکیل سیاره‌ها در نزدیکی خورشید خارج شده و به دوردست‌ها منتقل شده‌است.

گزارش ویدئویی نشریه «ساینس» در مورد «سیاره ایکس»:

XS
SM
MD
LG