لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

آغاز روند بازبینی آژانس از جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران


تأسیسات نطنز
تأسیسات نطنز

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که پروسه «چک لیست» [فهرست بازبینی]، از سوی بازرسان آژانس برای گزارش دادن جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران در تأسیسات اتمی نطنز و فردو آغاز شده‌است و بازرسان آژانس در این تأسیسات «حضور دارند.»

رضا نجفی، در مصاحبه‌ای با شماره روز شنبه پنجم دیماه روزنامه اعتماد، همچنین گفت که در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، اجازه «بیش از ۱۰۰ مورد دسترسی فنی و گفت‌وگو با دانشمندان» هسته‌ای ایران داده شد.

وی با اشاره به جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران در تأسیسات اتمی نظنز و فردو خبر داد که «پروسه چک لیست هم آغاز شده‌است و بازرسان آژانس حضور دارند.»

به گفته آقای نجفی، پس از اینکه تعداد سانتریفیوژهای ایران به عدد مورد اشاره در توافق اتمی وین برسد، بازرسان آژانس گزارش خود را ارائه خواهند داد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «بازرسان آژانس از پیش هم براساس مقررات پادمانی در تأسیسات ما حضور داشته‌اند و اکنون که قرار است برجام اجرا شود این پروسه دقیق‌تر خواهد بود.»

براساس گزارش‌ها، ایران از ماه‌های گذشته مقدمات اجرایی شدن توافق اتمی وین را فراهم کرده‌است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده‌اند که با اعلام روز اجرای توافق اتمی وین، تحریم‌های غرب علیه ایران برداشته شود.

بر پایه توافق اتمی، تهران باید ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به حدود ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد و ضمن کاهش سانتریفیوژهای خود به ۵۰۶۰ دستگاه، مخزن آب سنگین نیروگاه اراک را نیز خارج کند.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته خبر داده‌اند که جمع‌آوری سانتریفیوژها در تأسیسات اتمی ایران آغاز شده‌است.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه ۲۸ آذر، خبر داده بود که حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده ایران در چند روز آینده به روسیه «صادر» می‌شود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۲۴ آذر، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، پرونده اتهامی مربوط به تلاش‌های ایران برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را بست.

در دولت سابق اجازه «بیش از ۱۰۰ مورد دسترسی فنی و گفت‌وگو با دانشمندان» هسته‌ای داده شد

آقای نجفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران در سال ۸۴ دو بار اجازه دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منطقه پارچین را داده بود که در آن زمان «بیش از ۲۰ مورد» نمونه‌برداری از این منطقه نظامی انجام شد.

به گفته آقای نجفی در این دو بار، «۱۶ مکان» در داخل پارچین مورد بازدید قرار گرفت و بازرسان آژانس از «۴۴ محل» نمونه‌برداری «مستقیم» کردند.

وی اضافه کرد: «بیش از ۱۰۰ مورد دسترسی فنی و گفت‌وگو با دانشمندان هم در همان دوره داده شد، اما پرونده ایران در آژانس پس از این همکاری‌ها نه‌تنها سبک‌تر نشد که سنگین‌تر هم شد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی، روز دوشنبه، چهارم خرداد، گفته بود که در دولت پیشین ایران، مأموران آژانس برای با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کرده‌اند.

یک روز پس از آن، دفتر محمود احمدی‌نژاد در اطلاعیه‌ای گفته‌های آقای ظریف را «کذب محض» خواند.

با این حال برخی از رسانه‌های ایران از جمله روزنامه شرق اعلام کردند که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۸۶ بر مصاحبه با «افراد» تأکید و اعلام شده که «ایران دسترسی کافی به افراد را فراهم ساخته‌است».

XS
SM
MD
LG