لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

معاون وزیر خارجه ایران: مناسبات ما با حماس هیچگاه قطع نشده بود


حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران
حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه ایران در امور اعراب و آفریقا ضمن تاکید بر «ادامه حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین» افزود «مناسبات ایران با حماس هیچگاه قطع نشده بود».

آقای عبداللهیان که شنبه ششم دی در مصاحبه با خبرگزاری فارس سخن می‌گفت همچنین خبر داد که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، «بزودی به تهران» می‌رود.

در همین حال، این مقام ارشد دولت ایران گفت، هنوز نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای انجام سفر مشعل به ایران ذکر کند و «بعد از قطعی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد».

سفر «قریب‌الوقوع» خالد مشعل به تهران کمتر از یک ماه پس از سفر یک هیات حماس به ایران اعلام می‌شود.

هیات حماس به ریاست محمد نصر با مقامات ارشد دولت ایران و رؤسای نهادهای حامی قضیه فلسطین دیدار کرده بود.

همزمان با حضور هیات حماس در تهران، ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس در نوار غزه، در رژه شبه نظامیان این سازمان در سال‌روز برپایی جنبش حماس، از یاری‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرده بود.

در آخرین رژه حماس، راکت‌هایی با برد بلندتر و نیز پهپاد «ابابیل» در معرض دید قرار گرفت.

حماس تابستان گذشته درگیر جنگی ۵۱ روزه با ارتش اسرائیل بود که به کشته شدن بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی و خساراتی بسیار سنگین به غزه انجامید.

در پی سردی مناسبات حماس با ایران بخاطر سوریه، روابط سازمان جهاد اسلامی فلسطین با جمهوری اسلامی ایران گرم شده بود.

مقامات ایران در ماه‌های گذشته چند بار با رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، دیدار کردند. شلح در سفر اخیر خود به تهران توانست به دیدار آیت الله خامنه‌ای نیز برود. آخرین دیدار شلح با مقامات ایران، هفته گذشته در لبنان در جریان سفر علی لاریجانی به بیروت انجام شد.

دعوت از رئیس دفتر سیاسی حماس برای سفر به ایران در حالی اعلام شده‌است که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر و فرمانده کل قوای مسلح ایران، در ماه‌های اخیر چند بار تاکید کرده‌است که باید فلسطینی‌های کرانه باختری را نیز مانند غزه به سلاح مجهز کرد زیرا «تنها راه نابودی این رژیم منحوس، مقاومت قاطع و مسلحانه است».

علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، نیز هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت ایران «حمایت‌های لازم برای تسلیح کرانه باختری را انجام خواهد داد».

مناسبات حماس با ترکیه، قطر، و سوریه

همزمان، خالد مشعل، شنبه ششم دی در سخنرانی در کنگره سالیانه حزب حاکم ترکیه در قونیه، ترکیه را «منبع قدرت» برای حل قضیه فلسطین نامید و از حمایت‌های ترکیه از حماس و فلسطینی‌ها قدردانی کرد.

با وجود اعلام دعوت رسمی ایران از مشعل، مقامات حماس اعلام کردند، مناسبات نزدیک آنها با قطر نیز ادامه دارد و دوحه همچنان به حماس کمک مالی اعطاء می‌کند.

بیانیه‌های مقامات حماس در خصوص ادامه برخورداری از حمایت‌های قطر در حالی است که رسانه‌های عربی در روزهای گذشته نوشته بودند، قطر کمک‌های خود به حماس را محدود می‌کند تا سران حماس را به تغییر برخی از سیاست‌ها وادار کند.

رسانه‌های عربی نوشته بودند، تماس‌های قطر با حماس در پی آشتی قطر با مصر محدود می‌شود. اما سران حماس گفته‌اند، قطر همچنان یار حماس خواهد ماند.

رهبران حماس، از جمله خالد مشعل، در سه سال اخیر دوحه را به مرکز اصلی فعالیت‌های خود مبدل کردند و مشعل، خود در دوحه زندگی می‌کرد.

رسانه‌های عربی نوشته‌اند، با بهبود مناسبات حماس با جمهوری اسلامی ایران، این احتمال مطرح است که حماس برای نخستین بار دفتر اصلی خود را به تهران منتقل کند.

حماس از آغاز برپایی خود در ایران دفتر نمایندگی دارد اما سران حماس هیچگاه ساکن ایران نبوده‌اند.

رسانه‌های عربی تاکید دارند که حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، برای بهبود مناسبات حماس با ایران تلاش کرده و موفق بوده‌است اما تلاش‌های مشابه نصرالله برای آشتی میان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با سران حماس تا کنون موفق نبوده‌است.

بشار اسد به تازگی از حماس به سختی شکایت کرده و گفته بود، سوریه در طول سال‌ها امکانات زیادی برای فعالیت در اختیار حماس گذاشت اما بعدا با خیانت حماس روبرو شد.

حماس از آغاز جنگ داخلی سوریه در اوایل ۲۰۱۱ از بشار اسد و حکومت او اعلام برائت کرد؛ سوریه با ابراز خشم از عدم حمایت حماس، دفاتر این سازمان را مهر و موم و سران آن را اخراج کرد.

عدم پشتیبانی حماس از سوریه به سردی مناسبات حماس با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته منجر شده بود.

XS
SM
MD
LG