لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۷

مقام ایرانی: بان گی‌مون به تفاسیری نپردازد که با برجام متناقض است


دو روز پس از آن‌ که خبر رسید بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت گفته‌ است که آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام سازگار نیست، یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران به این خبر واکنش نشان داد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز شنبه، ۱۹ تیر، نوشت که این مقام مسئول از بان گی‌مون خواسته است «با توجه به این که در مذاکرات هسته‌ای حضور نداشته در گزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت به مطالبی نپردازد که در تناقض با نص برجام است.»

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه خبر داد که دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود از ایران خواسته‌ است تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند، چرا که چنین آزمایش‌هایی با «روح سازنده» توافق هسته‌ای سازگار نیست و «ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد».

مقام مسئول در وزارت خارجه ایران که نام او در گزارش ایرنا ذکر نشده در ادامه واکنش خود به این اظهارات بان گی‌ مون، از دبیرکل سازمان ملل و همکارانش خواست تا «به تفاسیری نپردازند که با نص برجام متناقض و صرفاً نمایانگر فشارهای سیاسی داخلی یک یا چند عضو دائم شورای امنیت است».

این مقام ایرانی در پایان از دبیرکل سازمان ملل خواست تا «با رعایت حیطه صلاحیت و اختیارات خود، یک گزارش منصفانه و واقع‌بینانه در مورد کوتاهی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود ارائه کند که مورد گواهی همه کشورهایی است که با ایران همکاری اقتصادی خود را از سر گرفته‌اند.»

مقام‌های ایران به آن چه «کوتاهی آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود» می‌نامند اعتراض دارند و پیشتر شماری از مقام‌های ایرانی آمریکا را متهم کرده‌اند که مانع از آن می‌شود که تغییری اساسی در شرایط و روابط اقتصادی و مالی ایران با بازارهای جهانی روی دهد.

در همین حال، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دهم تیرماه هشدار داده بود که اگر آمریکا و کشورهای غربی توافق هسته‌ای با تهران را «به گونه‌ای دیگر و دلخواه» مطرح کنند، توافق به‌ هم خواهد خورد.

قدرت‌های غربی نیز به نوبه خود از آزمایش‌های موشکی ایران انتقاد می‌کنند، به طوری‌ که آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین‌ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت گفته بودند در این آزمایش‌ها موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده و این «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

این کشورها همچنین از بان گی‌ مون خواسته بودند که اعلام کند آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

XS
SM
MD
LG