لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

اعلام آتش‌بس یک‌جانبه توسط جمهوری آذربایجان در درگیری قره‌باغ


منطقه قره‌باغ کوهستانی
منطقه قره‌باغ کوهستانی

پس از درگیری‌های سنگین نظامی که از روز شنبه میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شده، جمهوری آذربایجان روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد که تصمیم به آتش‌بس یک‌جانبه در جبهه‌های قره‌باغ کوهستانی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی درخواست‌های بین‌المللی، این جمهوری «حسن نیت نشان داده و تصمیم گرفته‌است تا خصومت‌ها را به صورت یک‌جانبه متوقف کند».

این بیانیه اما در عین حال هشدار داده‌است که اگر نیروهای ارمنی «اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف نکنند، ما تمامی مناطق اشغالی را آزاد خواهیم کرد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00
لینک مستقیم

ادامه درگیری‌ها تا بامداد یک‌شنبه

یک روز پس از آن‌که روسیه و غرب خواستار توقف درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدند، نیروهای نظامی دو کشور طی روز یک‌شنبه نیز به تبادل آتش ادامه دادند.

آرتْسْرون هوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، به خبرگزاری فرانسه گفت که نبردها طی بامداد یک‌شنبه ۱۵ فروردین نیز در سمت جنوبی جبهه قره‌باغ ادامه داشت.

آقای هوانسیان افزود که «آذربایجانی‌ها سعی بر حمله دارند اما حملات آنها مکرراً دفع می‌شود.»

وزارت دفاع منطقه قره‌باغ نیز اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان روز یک‌شنبه هدف قرار دادن مواضع قره‌باغ را با شلیک خمپاره و گلوله تانک از سر گرفته‌اند.

در همین حال خبرگزاری روسی اینترفکس نیز گزارش می‌دهد که از ارمنستان «چندین هزار داوطلب مسلح» راهی جبهه‌های قره‌باغ شده‌اند و این نیروها در حال هماهنگی عملیات خود با ارتش‌های ارمنستان و منطقه قره‌باغ هستند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز روز یک‌شنبه گفت که طرف ارمنی «۱۳۰ بار» در نقاط مختلف جبهه، قرار آتش‌بس میان دو کشور را نقض کرده‌است و مواضع آذری هدف آتشبار مسلسل‌ها، نارنجک‌اندازها و خمپاره‌های ارمنستان قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود که نیروهای مسلح این جمهوری نیز «۱۳۷ بار» اقدام به شلیک و گلوله‌باران به سمت مواضع نیروهای ارمنی کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم‌چنین می‌گوید که نیروهای این جمهوری، پس از منهدم کردن شش دستگاه تانک ارمنی، موفق به تسخیر «ارتفاعات و روستاهای استراتژیک» در منطقه شده‌اند.

درگیری نظامی میان دو کشور از روز شنبه آغاز شده و تاکنون دست‌کم ۳۲ کشته در میان نیروهای دو طرف بر جای گذاشته است.

هر یک از دو کشور، طرف دیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کند.

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان، درگیری‌های تازه را «بزرگ‌ترین تخاصمات» در نوع خود از زمان مصالحه سال ۱۹۹۴ بر سر منطقه مناقشه‌برانگیز قره‌باغ کوهستانی دانسته‌است.

درگیری‌ها بین دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی دو دهه پیش آغاز شد و در اوج این درگیری‌ها در حدود ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

وزارت خارجه ایران روز شنبه شعله‌ور شدن دوباره مخاصمات در جبهه‌های قره‌باغ را «نگران‌کننده» توصیف کرده و خواستار توقف آن شد.

بامداد یک‌شنبه، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ با اشاره به درگیری‌های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «این موضوع نگرانی‌های جدیدی را در منطقه ایجاد کرده که درجه این بحران و درجه بحران منطقه آنقدر بالا رفته است که جنگ جدید را برنمی تابد.»

آقای لاریجانی از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان خواست تا از طریق مذاکره، مناقشات و موضوعات فی‌مابین را حل و فصل کنند.

XS
SM
MD
LG