لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

بازداشت ۱۱ نفر در سیستان و بلوچستان در ارتباط با «مدلینگ»


افراد بازداشت‌شده در زاهدان به اتهام مدلینگ
افراد بازداشت‌شده در زاهدان به اتهام مدلینگ

مرکز اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان از متلاشی شدن آنچه «بزرگترین شبکه سازمان‌یافته مدلینگ و رواج فساد» در این استان نامیده خبر داد و گفت که ۱۱ نفر به عنوان «سرشبکه» این گروه در زاهدان دستگیر شده و ۵۰ نفر دیگر نیز در این رابطه «احضار و ارشاد» شده‌اند.

خبر بازداشت این افراد که هویت آن‌ها اعلام نشده، روز یک‌شنبه (۲۵ مهر) از سوی روابط عمومی مرکز اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داده شده است.

این یکی از معدود اخباری است که در ارتباط با این نوع بازداشت‌ها در استان محروم سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود.

در اطلاعیه سپاه این استان، اتهام افراد بازداشت شده شرکت در «پروژه نفوذ فرهنگی و رخنه به اعتقادات جوانان» اعلام شده است.

«فراهم کردن فساد و ترویج ابتذال و فحشا در شبکه‌های مجازی و آتلیه‌های زیرزمینی» و «رواج مدلینگ و عکاسی‌های غیرمجاز و انتشار آن در فضای مجازی در جهت کسب درآمد نامشروع» از دیگر اتهامات این افراد اعلام شده است.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده «این شبکه مدلینگ با جذب تعداد زیادی از دختران و پسران به طور غیرقانونی و زیرزمینی، آن‌ها را اغفال کرده و در حالت‌های مختلف از آن‌ها تصویربرداری داشته است.»

سپاه همچنین افزوده که با «تمام افراد این شبکه سازمان‌یافته مدلینگ پس از هماهنگی با مقام قضایی صبح ۲۴ مهر ماه» برخورد شده‌است.

براساس این اطلاعیه بیش از ۵۰ نفر در این رابطه «احضار و ارشاد» شده‌اند و «تعداد سه باب آتلیه زیرزمینی از آن‌ها کشف و پلمب» و «تمام صفحات مجازی فعال این شبکه مسدود» شده است.

۱۳ مهر ماه نیز مهدی خدابخشی، جانشین سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی مشهد از تعطیلی ۹ مرکز مدلینگ در این شهر و دستگیری ۷ نفر در این رابطه خبر داده بود.

سپاه پاسداران و مقام‌های قضایی در ماه‌های گذشته از «برخورد» با صدها نفر از مدیران گروه‌های «مدلینگ» در فضای مجازی و کاربران این گروه‌ها در استان‌های تهران، فارس، کردستان، سمنان و اردبیل خبر داده‌اند.

از جمله مرکز جرائم سازمان‌یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه دوم شهریور خبر داده بود که «مدیران» ۴۵۰ صفحه، کانال و یا گروه در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به اتهام‌هایی چون «مدلینگ مجرمانه» و «توهین به عقاید دینی» دستگیر و یا احضار شده‌اند.

این مرکز روز ۲۶ اردیبهشت نیز اعلام کرده بود در پروژه‌ای به نام «پروژه عنکبوت ۲» در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ، برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که هشت نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

در همین زمینه وب‌سایت این مرکز روزهای ۱۲ و ۲۳ خرداد اعلام کرده است که سپاه پاسداران به تعدادی از استودیوهای عکاسی که به گفته این مرکز، «نقش مؤثری در چرخه مجرمانه مدلینگ» داشته‌اند، «تذکر جدی» داده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده در این رابطه از دی ماه ۹۴ تاکنون «بیش از ۸۰۰ مورد احضار و بازداشت» در سراسر کشور صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG