لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

ایجاد «تیپ‌های واکنش سریع» در سپاه و آموزش «رزمندگان خارجی»


علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه
علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه

علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، از ایجاد «تیپ‌های واکنش سریع» در سپاه پاسداران و آموزش «رزمندگان خارجی»، «در طیف وسیع»، از سوی این نیرو خبر داد.

آقای فدوی این مطالب را روز دوشنبه (۱۷ خرداد) در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در محل استقرار یگان ویژه دریایی سپاه در جزیره «فارور»، در خلیج فارس، بیان داشت.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در این خصوص گفت: «قرار است چند یگان در سپاه رسماً به عنوان تیپ واکنش سریع معرفی شوند که یکی از آنها یگان ویژه ندسا [نیروی دریایی سپاه] است که به عنوان تیپ ویژه واکنش سریع این نیرو معرفی می‌شود.»

وی گفته «یگان ویژه ندسا (نیروی دریایی سپاه)»، یگانی عملیاتی و آموزشی برای نیروهای مختلف داخل و خارج از کشور است که اعضای «محور مقاومت» نیز جزء این افراد هستند.

«محور مقاومت» به گروهی از شیعیان عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه و ایران گفته می‌شود که در حال حاضر مشغول جنگ در سوریه و عراق هستند.

سازماندهی و آموزش بسیاری از این نیروها بر عهده قرارگاه «امام حسین» سپاه پاسداران است که پس از آموزش به عراق و سوریه اعزام می‌شوند.

علی فدوی هم با تأیید تلویحی این گزارش‌ها از نقش نیروی دریایی سپاه در آموزش این افراد خبر داده‌است.

فدوی در عین حال افزوده که «یگان ویژه ندسا مقاطع مختلفی پیش آمده که ظرف چند ساعت برای اعزام به مکان‌های بسیار دور آماده» شده‌است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه نامی از این مکان‌ها نبرده، اما چندی پیش گزارش‌هایی از قصد ایران برای اعزام نیروی دریایی به سواحل سوریه در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت سواحل جنوب ایران را بر عهده دارد در سال‌های اخیر از گسترش دامنه مأموریت به آب‌های دور خبر داده‌است.

فرماندهان این نیرو در عین حال گفته‌اند که بر عبور و مرور کشتی‌های خارجی به خصوص کشتی‌های آمریکایی در منطقه خلیج فارس نظارت دارند و برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در همین زمینه هم گفته که «ما سال‌هاست اجازه عبور شناورهای نظامی آمریکا و متحدینش از برخی آبراه‌ها را نمی‌دهیم.»

به گفته وی «سال‌های طولانی است که شناورهای نظامی آمریکا و متحدان آنها نمی‌توانند از آبراه‌های مشخص‌شده‌ای که بر روی نقشه است، استفاده کنند.

علی فدوی هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش افزود که سپاه پاسداران بدنبال دست‌یابی به «زیردریایی‌هایی متفاوت از تعریف معمول زیرسطحی در دنیاست.»

XS
SM
MD
LG