لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

قطر از سه کشور عربی به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد


قطر عصر دوشنبه نهم مرداد اعلام کرد که از سه کشور، از میان چهار کشور عربی که قطر را تحریم کرده‌اند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطر در شکایتی که از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به سازمان تجارت جهانی کرده، نوشته است که این کشورها قوانین و پیمان‌های تجاری بین‌المللی را «نقض» کرده‌اند.

سه کشور یادشده همراه با مصر از روز ۱۵ خرداد مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و آن کشور را از زمین و هوا و دریا تحت تحریم قرار دادند.

این چهار کشور، قطر را متهم می‌کنند که «از گروه‌های افراطی و تروریستی» حمایت می‌کند. قطر ضمن رد این اتهام‌ها می‌گوید که تحریم‌های اعمال‌شده «با انگیزه سیاسی» انجام شده‌است.

قطر پیش از این فهرستی از سیزده شرط سختگیرانه را که کشورهای تحریم‌کننده برای رفع تحریم‌ها گذاشته‌اند، رد کرد و از آن زمان هم تمامی میانجی‌گری‌ها بین طرف‌های دعوا بی‌نتیجه بوده است.

این شرایط شامل تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است؛ شرایطی که قطر آنها را مغایر با حق حاکمیت خود می‌داند.

بر اساس این گزارش،‌ قطر در شکایت‌نامه خود به سازمان تجارت جهانی درخواست انجام رایزنی‌های رسمی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین را ارائه کرده است؛ قدمی که می‌تواند راهی جدید برای مذاکره با این کشورها بگشاید.

قطر در این زمینه با انتشار بیانیه‌ای گفته که خواستار «رایزنی و گفت‌وگوی شفاف با کشورهای محاصره‌کننده» است.

بنا بر آیین‌نامه سازمان تجارت جهانی، طرفین مناقشه ۶۰ روز فرصت دارند تا اختلافات خود را از طریق مذاکره حل کنند و در صورت شکست مذاکرات، قطر می‌تواند برای تشکیل هیئتی مستقل درخواست بدهد. چنین هیئتی می‌تواند برای سه کشور یادشده، در صورت برچیده نشدن تحریم‌ها، مجازات‌هایی در نظر بگیرد.

قطر که قرار است میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد از زمان بسته شدن تنها مرز زمینی‌اش که با عربستان سعودی است متحمل خسارات زیادی شده است.

شرکت هواپیمایی قطر نیز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در نوع خود در خاورمیانه است ناچار شده است مسیرهای پروازی خود را به حریم هوایی ایران و برخی کشورهای دیگر تغییر دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این نسبت به تعمیق‌ بحران قطر ابراز نگرانی کرده و جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز در تماس با همتای قطری خود خالد العطیه، بر خویشتن‌داری کشورهای خلیج فارس در این بحران تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG