لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

آیا قرارداد با رنو بازار خودروی ایران را متحول خواهد کرد؟


در دومین روز نمایشگاه خودرو پاریس بزرگترین قرارداد صنعتی ایران بعد از توافق هسته‌ای بین شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد شد.

با این قرارداد جدید شرکت رنو این بار به طور مستقیم به تولید و عرضه محصولات خود در ایران بدون نیاز به همکاری با ایران خودرو و سایپا خواهد پرداخت و این موضوع می‌تواند رقابت شدیدی را برای اولین بار بین یک شرکت مشترک ایرانی و فرانسوی و دو شرکت خودروساز دولتی ایرانی به راه بیندازد.

هم‌اکنون تنها رقیب اصلی ایران‌خودرو و سایپا در بازار داخلی، محصولاتی هستند که در شرکت‌های ضعیف و بدون استراتژی خصوصی ایرانی تولید می‌شوند. محصولات این شرکت‌ها اکثراً چینی هستند و توان رقابت با خودروسازانی مانند ایران‌خودرو و سایپا را ندارند.

البته با خرید سهام شرکت بهمن توسط گروه کروز که قوی‌ترین قطعه‌ساز خصوصی ایرانی است احتمال ظهور یک قطب جدید خودروسازی در ایران وجود دارد اما تا پیش از آن، ورود شرکت رنو ایران می‌تواند برای اولین بار رقابت واقعی را در بازار خودروهای تولیدی در ایران ایجاد کند.

این توافقنامه برای ایجاد یک شرکت مشترک میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسیده که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد.

این قرارداد شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است.

دو خودرو سیمبل و داستر جدید اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسد.
با این قرارداد، رنو برای اولین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت.

محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت درباره این قرارداد گفته‌است: «ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به‌روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند. شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر ۱۲ ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این پروژه است.»

کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفت: «بازار خودرو ایران تا سال ۲۰۲۰ دو میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیر قابل انکار است. امضا این توافقنامه، مهر تاییدی بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران است. این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می‌دهد.»

در قالب شرکت رنو ایران، یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد.

دربارهٔ این قرارداد منصور معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز گفت: «سهم سازمان گسترش در این مشارکت ۴۰ درصد و سهم رنو ۶۰ درصد است. شرکت بن رنو به عنوان بدهکاری از طرف سایپا به سازمان گسترش واگذار می‌شود و آورده سازمان گسترش در قرارداد جدید همین است رنو هم در ایران به صورت نقدی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این شرکت در مرحله اول بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه خواهند آورد. تفاوت این قرار داد با قراردادهای قبلی این است در اینجا طراحی، موتور و گیربکس، تولید و شبکه فروش با توجه با آنچه در ایران رنو خواهد داشت توسط رنو انجام می‌شود. سی درصد محصولات تولیدی هم باید صادر شود.»

پیش از این قرارداد گمان می‌رفت مانند شرکت رنو پارس که برای تولید محصولات پلت‌فرم تندر ۹۰ در ایران تأسیس شده بود ایران‌خودرو و سایپا هم در شرکت جدید سهمی داشته باشند اما این‌گونه نشده‌است.

منصور معظمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این باره گفته‌است ترکیب هیئت مدیره به صورت دو نفر از ایدرو و ۳ نفر از رنو خواهد بود. و هر آنچه که از این به بعد با برند رنو تولید شود در قالب این همکاری مشترک خواهد بود.

بر اساس آخرین اطلاعات مذاکره اخیر شرکت رنو با شرکت سایپا به نتیجه نرسیده‌است و شرکت سایپا قصد دارد بیشتر با شرکت سیتروئن فرانسه و شرکت‌های چینی برای تولید خودرو همکاری کند.

البته همچنان شرکت ایران‌خودرو برای تولید چندین محصول شرکت رنو از جمله رنو کوئید، ارزان‌ترین خودرو این شرکت با رنو در حال مذاکره است.

پیشتر پیمان کارگر، مدیر رنو در خاورمیانه، گفته بود توافقات اولیه برای تولید رنو کوئید با ایران‌خودرو انجام شده است؛ و قرار است قیمت این خودرو حدود ۲۵ تومان باشد. البته حالا وضعیت تولید رنو کوئید با توجه به قرارداد جدید مشخض نیست و اگر این محصول به طور مستقل توسط رنو در ایران عرضه شود احتمال افزایش قیمت خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا به کمترین حد خود می‌رسد.

به گفته تحلیل‌گران ارائه محصولات جدید رنو با قیمت ارزان می‌تواند بازار خودروهای تاریخ‌گذشته ایران‌خودرو و سایپا را با خطر روبه‌رو کند و دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو هم قصد داشتند در مذاکرات خود با رنو چاره‌ای برای این مسئله بیابند.

به گفته این تحلیل‌گران دو شرکت یاشده قصد داشتند در مذاکرات طوری عمل کنند که بتواند محصولات رنو را به‌گونه‌ای انتخاب و قیمت‌گذاری کنند تا به بازار محصولات فعلی خود مانند پراید یا پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ آسیبی وارد نشود.

اما در توافق جدید رنو با سازمان گسترش ایران، برای اولین بار یک شرکت خارجی، محصول خود را به طور مستقیم در کارخانه‌ای مستقل از ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهد کرد و در شبکه جداگانه فروش خود در ایران خواهد فروخت. اگر این اتفاق رخ دهد بازار خودروی ایران دچار تحول جدی خواهد شد و برای نخستین بار بازیگر سوم قوی با توان جهانی وارد صحنه رقابت بازار خودروی ایران می‌شود.

XS
SM
MD
LG