لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

رأی‌گیری در شورای امنیت در مورد حمایت از توافق اتمی با ایران


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

شش روز پس از دستیابی جمهوری اسلامی ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به توافق هسته‌ای، شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۲۹ تیر قطعنامه حمایتی خود از این توافق را به رأی‌گیری می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل هم‌چنین قرار است در این روز یک رشته اقدامات را به تصویب برساند که قرار است به تحریم‌ها علیه ایران پایان ببخشند.

در این اقدامات اما، سازوکاری برای بازگشت تحریم‌ها، در صورت نقض تعهدات توسط ایران نیز گنجانده شده‌است.

در توافق اعلام شده روز ۲۳ تیر در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی، تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت درخواست شد که باید تحریم‌های تنبیهی علیه ایران را بر اساس هفت قطعنامه پیشین شورای امنیت لغو کند.

قطعنامه‌های شورای امنیت اساس تحریم‌های بین‌المللی برقرار شده در ده سال اخیر علیه ایران بوده‌است.

در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت نیز تحریم‌ها، عملاً زمانی برداشته می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انجام راستی‌آزمایی در مورد عملکرد ایران، تأیید کند که تهران تعهدات خود را در مورد برنامه‌های اتمی‌اش، طبق خواسته‌های جهانی و مطالبات آژانس، عملی کرده‌است.

تمامی مفاد قطعنامه جدید تا ۱۰ سال اعتبار خواهند داشت که این امر شامل موضوع بازگشت تحریم‌ها در صورت نقش تعهدات هم می‌شود.

پیش‌نویس این قطعنامه از سوی سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ارزیابی آمریکا این است که قطعنامه به اتفاق آراء مورد حمایت پنج عضو دائم و ده کشور عضو غیر دائم شورای امنیت قرار می‌گیرد.

پنج عضو دائم شورای امنیت خود در دستیابی به توافق هسته‌ای مذاکرات طولانی و سختی را در سال‌های اخیر در برابر ایران پیگیری کرده بودند.

در همین حال، قطعنامه جدید شورای امنیت، در صورت تصویب، شامل قطعنامه‌های تحریمی برقرار شده از سوی دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی اقدامات تنبیهی مستقل دیگر کشورها علیه ایران نمی‌شود.

ده‌ها کشور جهان، حتی بحرین، مالزی و جمهوری آذربایجان، تحریم‌های مستقل خود را در این دوره علیه ایران وضع کردند.

اما آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در پی حصول توافق هسته‌ای هفته گذشته، برای لغو تحریم‌های مستقل خود علیه ایران تمایل نشان داده‌اند.

ساعاتی پس از رأی‌گیری روز دوشنبه در شورای امنیت قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز دوشنبه ۲۹ تیر در مقر اتحادیه تشکیل جلسه دهند.

نظر به اثر مهم نتیجه رأی‌گیری شورای امنیت بر نشست بعدازظهر دوشنبه وزیران خارجه اروپایی در بروکسل، جلسه شورای امنیت کار رأی‌گیری را زودتر از معمول، از ساعت ۹ پیش از ظهر نیویورک، ۵ و نیم بعدازظهر ایران، آغاز می‌کند.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، شنبه در حاشیه نماز عید فطر در تهران، گفته بود «نگرانی‌هایی» نسبت به قعطنامه شورای امنیت وجود دارد، اما افزوده بود «امیدواریم به فضل خدا برطرف شود». در همین حال، وی توضیح بیشتری در مورد «نگرانی‌ها» نداده بود.

سازمان ملل در اوایل رئیس جمهوری شدن محمود احمدی‌نژاد در ایران و تشدید اختلافات ایران و قدرت‌های جهانی، دو قطعنامه علیه ایران صادر کرد و از اسفند ۱۳۸۴، هشتم مارس ۲۰۰۶، که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران را به شورای امنیت تحویل داد، ذیل «منشور هفتم» شورای امنیت شش قطعنامه علیه ایران صادر شد.

قطعنامه‌های تصویبی شورای امنیت علیه ایران هر ۱۹۳ عضو این سازمان را ملزم به رعایت آن می‌کرد.

XS
SM
MD
LG