لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

سالی بحرانی که بوی دود اگزوز فولکس واگن می‌داد


یک برج نقل و انتقال خودرو در کارخانه فولکس‌واگن، ولفس‌بورگ آلمان.
یک برج نقل و انتقال خودرو در کارخانه فولکس‌واگن، ولفس‌بورگ آلمان.

سال ۲۰۱۵ در صنعت خودروسازی بیشتر از همه تحت تأثیر فولکس واگن بود. از کسب مقام اول به عنوان تولیدکننده خودرو در جهان طی شش ماه اول سال گرفته تا مدل‌های رنگارنگ این شرکت در نمایشگاه فرانکفورت و در نهایت افتضاح کلاه‌برداری این شرکت که آبرو این خودروساز آلمانی را برد.

البته به غیر از مسئله بحران در فولکس واگن، جریمه فیات کرایسلر به دلیل هک شدن خودروهایش و بحث خودروهای بدون راننده هم بسیار داغ بود.

گروه خودروسازی فولکس واگن در سال ۲۰۱۴ با تولید نزدیک به ۱۰ میلیون خودرو، دومین خودروساز بزرگ جهان بود و بر اساس آمار در شش ماه اول سال ۲۰۱۵ به بزرگترین خودروساز جهان بدل شد.

این غول خودروسازی جهان مالک برندهای فولکس واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است. این شرکت همچنین، دارای ۹۴ کارخانه تولید خودرو، در ۲۴ کشور و ۳۴۰ شرکت تابعه است.

با چنین توانی در برندهای مختلف، این شرکت در سال ۲۰۱۵ توانست مدل‌های بسیاری را معرفی کند و در نمایشگاه خودرو فرانکفورت که بزرگترین نمایشگاه خودرو در سال ۲۰۱۵ بود نیز توانست قدرت خود را به رخ حریفان بکشد.

از خودرو ۱۵۰۰ اسب بخاری بوگاتی تا مدل جدید پورشه برقی که به صورت بدون سیم شارژ می‌شود تنها گوشه‌ای از هنرنمایی فولکس واگن در میدان نبرد صنعتی فرانکفورت بود.

پس از این موفقیت‌ها در گروه فولکس واگن و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، وقتی مشخص شد فولکس واگن با استفاده از روشی سعی کرده سازمان‌های مسئول کنترل آلودگی هوا را دور بزند این گروه عظیم به لرزه افتاد.

در واکنش به بر ملا شدن این موضوع میکائیل هورن مدیر عامل فولکس واگن در آمریکا گفت «ما با سازمان محیط زیست آمریکا صادق نبودیم و باید بگویم که رسوایی به بار آوردیم.»

داده‌های چندین پژوهشگاه و چند سازمان غیردولتی حکایت از آن دارد که فولکس واگن تقلبی بزرگ در زمینه محیط زیست انجام داده‌است. برخی خودروهای این شرکت تا ۱۵ برابر بیشتر از سطح استاندارد آلایندگی در آمریکا اکسید نیتروژن تولید می‌کردند حال آنکه مهندسان فولکس واگن، خودرو را طوری طراحی کرده بودند که در زمان تست آلودگی، میزان آلودگی خودرو در حد استاندارد باشد.

با بر ملا شدن این تخلف بزرگ، سهام فولکس واگن به شدت دچار افت شد به گونه‌ای که طی دو روز ۳۵ درصد از ارزش سهام فولکس واگن از دست رفت. با ادامه بحران در فولکس واگن مدیر عامل گروه فولکس واگن و جمعی از مدیران ارشد این شرکت یا استعفا دادند یا کنار گذاشته شدند.

پس از استعفای مارتین وینترکورن مدیر گروه فولکس واگن، جای وی را ماتیاس مولر مدیرعامل شرکت پورشه در شرکت فولکس واگن گرفت، و با آمدن مولر کمی اوضاع بحرانی آرام‌تر شد.

اما این بحران به اعتبار فولکس واگن و دیگر تولیدکنندگان خودرو در آلمان ضربه سختی وارد کرده‌است و به نظر می‌رسد دامنه بحران فولکس واگن هم از نظر مالی و هم از نظر اعتبار در سال ۲۰۱۶ نیر ادامه داشته باشد.

به غیر از بحران در فولکس واگن دو بحران دیگر ناشی از نقص فنی هم برای خودروسازان طی سال ۲۰۱۵ مشکل‌ساز شد که یکی ادامه نقص در کیسه هوای ساخته شده توسط شرکت تاکتا ژاپن و دیگری مشکل هک شدن خودروهای جیپ بودند.

در سال ۲۰۱۵ وزارت راه ترابری آمریکا اعلام کرد جمعاً ۳۴ میلیون خودرو در آمریکا دچار مشکل نقص فنی در کیسه‌های هوا ساخت شرکت تاکاتا هستند. این وزارتخانه اعلام کرده‌است ۵ نفر به دلیل عملکرد بد این کیسه‌های هوا در آمریکا کشته شده‌اند.

به همین دلیل بزرگترین جمع‌آوری خودرو از بازار فروش در تاریخ رخ داد و ۳۴ میلیون خودرو برای رفع نقص فراخوانده شدند.

شرکت تاکاتا دومین تولیدکننده تجهیزات ایمنی خودرو در جهان است که به غیر از تولیدکنندگان خودرو در آمریکا شرکت‌های بزرگ در ژاپن مانند تویوتا و هوندا نیز از تجهیزات این شرکت استفاده می‌کنند.

گذشته از مشکل کیسه هوا مشکل هک شدن خودروهای جیپ یکی دیگر از دردسرهایی بود که گریبان گروه فیات کرایسلر را گرفت.

در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، شرکت فیات کرایسلر را ۱۰۵ میلیون دلار جریمه کرده بود چرا که خودروهایش قابلیت هک شدن داشتند. حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو جیپ دارای نرم‌افزاری بودند که به راحتی قابلیت هک شدن داشتند.

در نهایت جیپ ناچار شد این خودروها را از بازار جمع کند تا نرم‌افزار روی آنها علیه هک شدن‌ها به‌روزرسانی شود.

ماجرا از آنجا آغاز شده بود که دو هکر توانسته بودند جیپ را چنان هک کنند که کولر خودرو بدون خواست راننده با حداکثر توان کار کند. سیستم صوتی خودرو هم با بیشترین قدرت موسیقی انتخابی هکرها را پخش کند.

البته اوضاع کمی خطرناک‌تر هم شد و دو مهندس توانستند عملکرد موتور خودرو را هم در اختیار بگیرند و به کامپیوتر موتور خودرو نفوذ کنند. این مدل جیپ دارای سامانه کمکی پارک است و به وسیله نفوذ به این سامانه، هکرها توانستند از دور با خودرو رانندگی کنند.

با وجود چنین مشکلاتی اما در سال ۲۰۱۵ بزرگترین رخداد فناوری، توسعه هرچه بیشتر خودروهای بدون راننده است. ایده‌ای که هر روز به تجاری شدن بیشتر نزدیک می‌شود.

خودروهای بدون راننده مجهز به حسگرها و رادارهای مختلفی هستند تا محیط اطراف خود را به درستی اسکن کنند و اطلاعات اسکن شده را به نزدیک‌ترین خودروها انتقال دهند. با استفاده از اطلاعات این حسگرها و رادارها و با دریافت اطلاعات از خودروهای دیگر و مراکز کنترل، رایانه خودروهای بدون راننده با الگوریتمی پیچیده توانایی راندن خودرو را دارد.

با وجود چنین پیشرفت‌هایی، چندین شرکت در جهان کار بروی خودروهایی با قابلیت رانندگی خودبخود را شروع کرده‌اند.

در یک خودرو مفهومی، شرکت جنرال موتورز در حال اجرای ایده خودرو بدون راننده است. البته جنرال موتورز در این کار تنها نیست. نیسان نیز خودرو جدیدی را که می‌تواند بدون راننده حرکت کند ساخته‌است.

این خودرو با راداری در جلوی خودرو تا فاصله ۲۰۰ متری را اسکن می‌کند و حسگرهای مختلف لیزری هم به بررسی اطراف می‌پردازند. در پشت خودرو هم راداری تعبیه شده که تا فاصله ۷۰ متری جاده را اسکن می‌کند. این خودرو می‌تواند خطوط خیابان و علامت‌های راهنمایی را اسکن کند و به فرمان‌های چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند.

این فناوری‌ها هنوز همه‌گیر نشده ولی از هم اکنون از برخی از این تکنولوژی‌ها در خودروهای گران‌قیمت استفاده شده‌است به عنوان نمونه بی‌ام‌و از سامانه پارک خودکار در مدل جدید سری ۷ خود استفاده کرده‌است.

با توجه به توسعه خودروهای بدون راننده به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۶ شاهد خودکار شدن روزافزون خودروها باشیم.

XS
SM
MD
LG