لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

غرق شدن ۱۷۵ نفر طی تعطیلات تابستان در شمال ایران


حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی ایران، روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور در یک نشست خبری از غرق شدن ۱۷۵ نفر در دریای خزر از ابتدای تیرماه خبر داد.

آقای ذوالفقاری هم‌چنین افزود که نیروهای دریابانی ایران ۸۰۶ نفر که در حال غرق شدن در دریای خزر بودند را نجات دادند.

خبرگزاری مهر از قول فرمانده مرزبانی ایران گزارش داده که گفته است: در همین مدت ۱۷۲ نفر نیز «که مرتکب جرم در حریم ساحل شده بودند» بازداشت شده و ۳۵ هزار و ۵۳۷ نفر نیز از مأموران تذکر دریافت کرده و «ارشاد شدند.»

در ارتباط با این موضوع، خبرگزاری ایرنا روز یک‌شنبه از غرق شدن سه نفر در رودخانه دز در خوزستان خبر داد و واحد مرکزی خبر ایران نیز گزارش کرده‌است که روز جمعه دو مرد و یک دختر ۱۶ ساله که همگی مسافر بودند در آب‌های سواحل گیلان جان سپردند.

خبرگزاری مهر روز شنبه نوشت که مرگ‌ومیر بر اثر غرق شدن در ایران طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است به طوری که آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد «در پنج سال گذشته بیش از دو هزار شهروند» در سواحل شمالی کشور جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر این گزارش، آمارهای سال جاری نشان می‌دهد قربانیان دریا و رودخانه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش ۹ درصدی داشته است.

البته این آمار تنها مربوط به سواحل ایران در دریای خزر است و به نوشته خبرگزاری مهر، در مجموع هر سال یک هزار و ۲۴۰ ایرانی در حین شنا کردن جان خود را از دست می‌دهند.

مهر در ادامه می‌نویسد که «مسئولان فدراسیون نجات غریق مدعی‌اند با حداقل امکانات و تجهیزات در مدت هشت سال توانسته‌اند جان ۵۴ هزار شهروند را در سواحل مازندران، گیلان و گلستان نجات دهند.»

بررسی آمار غرق‌شدگان پنج سال اخیر در ایران نشان می‌دهد که در این دوره استان خوزستان بیشترین تعداد قربانیان و خراسان جنوبی کمترین تعداد را داشته‌است.

بنا بر آمار یاد شده، در سال ۹۰ در خوزستان ۲۰۴ نفر و در خراسان جنوبی سه نفر غرق شده‌اند.

دیگر آمارهای فرمانده مرزبانی

حسین ذوالفقاری در نشست خبری خود هم‌چنین گفته است: طی یک سالی که گذشت ۱۰ تن مواد مخدر در مرزهای آبی ایران کشف شده‌است و افزود که «این آماری بی‌سابقه و نگران‌کننده است.»

وی ادامه داد: «در این مدت کشفیات مشروبات الکلی در حالی سه درصد افزایش نشان می‌دهد که میزان کشفیات سوخت ۶۸ درصد افزایش داشته که این نکته قابل بررسی است. خوشبختانه در این مدت میزان کشفیات تجهیزات و گیرنده ماهواره ۸۰ درصد کاهش نشان می‌دهد که این امر بیانگر کاهش استفاده در داخل کشور است.»

افزایش ۳۰۳ درصدی کشف داروی قاچاق، و افزایش ۳۶۱ درصدی کشف احشام قاچاق از دیگر آمارهای ذکرشده توسط فرمانده مرزبانی در این نشست خبری بوده است.
XS
SM
MD
LG