لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

حاد شدن فلج نرگس محمدی؛ بسته ماندن در دادگاه به روی نسرین ستوده


نرگس محمدی
نرگس محمدی
نسرین ستوده وکیل زندانی مطابق احضاریه‌ای که دریافت کرده بود باید روز یکشنبه در دادگاه انتظامی وکلا حاضر می‌شد تا به موضوع تعلیق پروانه وکالتش رسیدگی شود، اما مسئولان زندان از اعزام او به این دادگاه خودداری کرده‌اند.

هفته پیش همسر و دختر ۱۲ ساله او نیز با دریافت احضاریه‌ای از دادسرای اوین متوجه شدند که ممنوع‌الخروج شده‌اند.

نسرین ستوده از حدود دو سال پیش زندانی است و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل ۶ سال زندان محکوم شده‌است.

دریچه: بازخوانی رویدادهای هفتگی حوزه حقوق بشر در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:09 0:00
لینک مستقیم

رضا خندان همسر نسرین ستوده در این باره می‌گوید:

«این پرونده از نزدیک به یک سال و نیم پیش در کانون وکلا مطرح است. البته دادگاه انتظامی وکلا از طرف خودش محاکمه نمی‌کند بلکه بنا به خواسته دادسرا این کار را انجام می‌دهد.
دادسرا خواسته‌است به دلیل پرونده‌ای که خانم ستوده در دادگاه انقلاب دارند، پروانه ایشان را تعلیق کنند.»

«در طول این یک سال و نیم به دفعات مختلفی وقت رسیدگی گذاشتند ولی خردادماه سال گذشته بود که یکبار ایشان را به دادگاه اعزام کردند و به دلایلی آن جلسه هم تشکیل نشد.
الان هم با اینکه خودش هم آمادگی داشته و لایحه دفاعی خودش را هم تنظیم کرده بوده تا از خودش در جلسه دادگاه دفاع کند، ولی باز هم از اعزامش خودداری کردند.»

محمد سیف‌زاده

دادگاه محمد سیف‌زاده حقوقدان و از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر که به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده قرار است ۲۶ تیرماه برگزار شود.

همسر این وکیل زندانی که وکیل مدافع او نیز هست می‌گوید پرونده همسرش از جلسات قبلی آماده صدور رای بوده اما به دلایلی نامعلوم وقت دادگاه همچنان تجدید می‌شود.

آقای سیف‌زاده در جلسات قبلی دادگاهش شرکت نکرد و گفت دادگاه انقلاب را به دلیل اینکه بدون حضور هیئت منصفه و بصورت غیرعلنی برگزار می‌شود غیرقانونی می‌داند و آن طور که همسرش می‌گوید در این جلسه هم شرکت نخواهد کرد.

فاطمه گلزار همسر و وکیل مدافع محمد سیف‌زاده درباره آخرین وضعیت پرونده همسرش می‌گوید:

«برای رسیدگی به پرونده سومشان وقت رسیدگی تعیین شده‌است که دو بار گذشته ایشان در دادگاه حضور پیدا نکردند و بار سوم هم ظاهرا ایشان قصد دارند که شرکت نکنند. چون من دوشنبه که ایشان را دیدم که برای انجام کار دندان‌پزشکی آمده بودند، اصرار داشتند که در این دادگاه شرکت نمی‌کنند و لایحه‌ای هم در این زمینه نوشته‌اند.»

«این برای سومین بار است که وقت دادگاه تجدید شده ولی ایشان از شرکت در جلسه دادگاه امتناع می‌کنند.»

نرگس محمدی

نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در پی حاد شدن بیماری فلج عضلانی‌اش از زندان زنجان به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شد.

او در بیمارستان ممنوع‌الملاقات است و به گفته خانواده‌اش هفته پیش در زندان به زمین افتاده و در ملاقات با صورت کبود با آنها روبرو شده‌است.

نرگس محمدی که از حدود دوماه و نیم پیش زندانی است به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به تحمل ۶ سال زندان محکوم شده‌است.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی وضعیت جسمی همسرش را نگران‌کننده می‌داند:

«در ملاقات اخیر که شنبه گذشته بوده‌است نرگس صبح همان روز در دستشویی می‌افتد و با صورت به زمین می‌خورد.»

«مشکل بیماری فلج عضلانی این است که بیمار وقتی دچار این حالت می‌شود در عین حال که می داند چه اتفاقی قرار است برایش بیافتد، ولی هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از آن ندارد.»

«هفته قبل از آن هم در حمام زمین خورده بود و این هفته صبح هم در دستشویی زندان این ماجرا برایش اتفاق افتاده بود و این مسئله هم مدام تکرار می‌شود. به شکلی که باعث نگرانی بچه‌هایم شده بوده که چرا مامان هر بار صورتش زخمی و کبود است؟ به همین خاطر هم جای چنین بیماری در زندان نیست.»

محمد صدیق کبودوند

از اعتصاب غذای محمد صدیق کبودوند رئیس سازمان حقوق بشر کردستان حدود ۵۰ روز می‌گذرد، او در اعتراض به مخالفت مسئولان برای دیدار با فرزند بیمارش دست به اعتصاب غذا زده و گفته تا زمان موافقت مسئولان با مرخصی‌اش به اعتصاب غذا ادامه می‌دهد.

آقای کبودوند که ناراحتی قلبی دارد، از حدود ۵ سال پیش زندانی است و به اتهام تاسیس «سازمان حقوق بشر کردستان» به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم شده‌است.

پریناز حسنی همسر محمدصدیق کبودوند از آخرین وضعیت همسرش می‌گوید:

«در ملاقاتی که روز دوشنبه ما با آقای کبودوند داشتیم وضعیت ایشان را نامناسب دیدیم. ایشان خیلی رنگ پریده تر از هفته قبل بود و دور چشمهایش گود افتاده و عفونت کلیه‌هایش شدیدتر شده و تقریبا هر شب او را به بهداری زندان منتقل می‌کنند.»

«مرتبا باید آمپول برای کلیه‌هایش تزریق کند و کلا وضعیت جسمی شان در مرحله حادی است.
همچنان مصر است که اعتصابش را ادامه دهد.»

دیگران

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست یوسف ندرخانی کشیش ایرانی را هر چه زودتر آزاد کنند.

در این بیانیه آمده آقای ندرخانی تنها به دلیل اعتقادش در خطر اعدام قرار گرفته‌است.

به گزارش وب‌سایت کلمه مصطفی بادکوبه‌ای شاعر در دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۳ سال زندان و ۵ سال محرومیت از شعرخوانی محکوم شده‌است.

حکم رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در دادگاه تجدید نظر تایید شد، ۶ سال زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی.

مسعود شفیعی وکیل مدافع رضا شهابی درباره اتهام و حکم موکلش این طور می‌گوید:

«متاسفانه حکم آقای شهابی در مرحله تجدید نظر تایید شد ولی البته هنوز چیزی به شکل رسمی به من ابلاغ نشده‌است، ولی من با پیگیری از دفتر شعبه دادگاه تجدید نظر متوجه شدم که این حکم تایید شده و طبیعتا قطعی و قابل اجراست.»

«من دلیلی که چنین محکومیتی را برای آقای شهابی در نظر بگیرند در پرونده ایشان ندیدم.»

عسل اسماعیل‌زاده فعال سیاسی برای گذراندن حکم ۴ ماه زندانش به زندان اوین فراخوانده شد.

او سال گذشته به اتهام اجتماع تبانی و تبلیغ علیه نظام بازداشت و مدت یک ماه در بند انفرادی ۲۰۹ زندانی بود.

از عسل اسماعیل زاده درباره اتهام‌ها و حکمش بیشتر بشنویم:

«با دفاع وکلا دو اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهور منتفی شد ولی اتهام اخلال در نظم عمومی همچنان به قوت خود باقی است.»

«بابت این اتهام به من حکم یکسال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلق گرفت. که هشت ماه آن تعلیقی و چهار ماه دیگر آن تعزیری است.»

«من از ۱۵ سالگی در ستادهای مختلفی فعالیت می‌کردم، برای تبلیغات به نفع نظام و جمع‌آوری رای برای کاندیداهای مختلف.»

دیده‌بان حقوق بشر هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حکم اعدام ۵ شهروند خوزستانی را لغو کنند.

این ۵ نفر هادی راشدی، هاشم شبانی، محمدعلی عموری و مختار و جابر آلبوشکه نام دارند.

این نهاد بین المللی حقوق بشری در بیانیه‌اش نوشته آنچه که امروز در خوزستان ایران رخ می‌دهد، کشتار دولتی است با هدف خاموش کردن صدای کسانی که منتقد سیاست‌های حکومت در این منطقه به شمار می‌روند.

سازمان گزارشگران بدون مرز سه‌شنبه هفته پیش در نهمین سالروز مرگ مشکوک زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی کانادایی در ایران، با برگزاری تجمعی اعتراضی در پاریس نسبت به امنیت جان خبرنگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران هشدار داد.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در بیانیه اخیرش نوشته ده‌ها روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی در ایران در شرایط جسمی نامناسبی زندانی‌اند و ممکن است به فهرست قربانیان اضافه شوند.

رضا معینی مسئول بخش ایران در گزارشگران بدون مرز که در این تجمع اعتراضی نیز حضور داشت در این باره می‌گوید:

«آنچه که امروز در نهمین سالروز مرگ زهرا کاظمی نگران‌کننده‌ است، وضعیت اسف‌بار بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی است که آنها هم می‌توانند قربانیان آینده باشند.»
XS
SM
MD
LG