لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

اروپا ظرف یک ماه «کمر صنعت ساختمان‌سازی ایران را شکست»


در تصویر: طرح مسکن مهر، قم.
در تصویر: طرح مسکن مهر، قم.
تحریم‌ها به میلگرد و ناودانی و تیرآهن هم رسیده‌است. تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا که یک ماه پیش تصویب شد و صادرات فلزات به ایران را ممنوع کرد، در همین یک ماهه تاثیر خود را نشان داده‌است.

گزارش دفتر بین المللی آمار فولاد نشان می‌دهد تحریم‌های بانکی و به تازگی تحریم صدور فلزات به ایران باعث شده واردات فولاد ایران به یک‌چهارم برسد.

جمشید اسدی، استاد استراتژی‌های اقتصادی در دانشگاه‌های پاریس به ما می‌گوید اگر چه هدف، صنایع کشتی‌سازی ایران بوده اما دامنه تحریم‌ها به ساخت‌وساز در ایران هم رسیده‌است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم


جمشید اسدی:
«یک ماه پیش تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کردند که بر مبنای آنها فولاد و فلزاتی که می‌تواند به کار کشتی‌سازی برود هم فروشش به ایران ممنوع شد.

اما درست است که فلزات و فولاد برای کشتی‌سازی هم به کار می‌رود ولی کاربردهای دیگری هم دارد و برای بسیاری از کارهای دیگر مثل اسکلت‌سازی ساختمان هم مورد استفاده‌است.
چنانچه واردات فلزات به ایران قطع شود به طبع بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم در ایران قطع خواهد شد.
از همین رو ضربه بسیار سفت و سختی به ساختمان‌سازی در ایران خورده‌است.»


خبرگزاری رویترز درگزارشی که روز یک‌شنبه منتشر کرد از کمبود آشکار و شدید فولاد و دیگر فلزات صنعتی در ایران خبر داد. بر پایه همین گزارش کمبود فلزات توقف بسیاری از صنایع و نیز افزایش شدید قیمت فولاد و دیگر فلزات را به دنبال داشته‌است.

اواسط مهرماه ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران به خبرگزاری مهر گفته بود که قیمت فولاد صد در صد افزایش یافته‌است.

جمشید اسدی در این مورد می‌گوید که:
«ستون فقرات اقتصاد ایران عمدتا صنایع نفت و گاز است و تکیه آن ساختمان‌سازی است.
صنعت نفت و گاز که با تحریم‌ها واقعا کمرش شکست. آن به جای خود. حالا ساختمان‌سازی هم یک چنین ضربه‌ای خورده‌است. این را بگذارید در کنار تحریم‌های تازه‌ای که کنگره آمریکا بر علیه ایران اعمال کرده و دیگر حدس بزنید اوضاع اقتصادی وخیم ایران را.»


این روزها در خبرگزاری‌های ایرانی خبرهایی هم درباره اخراج کارگران برخی واحدهای ذوب آهن و نیز پرداخت نشدن حقوق ۸۰ هزار نفر بازنشستگان صنایع فولاد شنیده می‌شود.

پیتر پاهام، مدیر موسسه مطالعات استراتژیک شورای آتلانتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌است منع صادرات فلزهایی چون آلومینیوم و فولاد به ایران، مشکلات و هزینه‌های زیادی را به حکومت تهران تحمیل کرده‌است. و در چنین فضایی صنایع ایران رو به فلج شدن می‌روند.

مایکل مان، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر هفته پیش به رادیو فردا گفت تحریم‌ها برای این است که حکومت تهران وادار به بازگشتن به میز مذاکره شود.

به باور ما تحریم‌ها کارساز بوده‌اند و ما شاهد اثرات آنها در اقتصاد ایران هستیم.
ولی باید تاکید کنم که تحریم‌ها بخشی از این رویکرد و روند دوگانه است. و مهمترین مسئله ادامه گفت‌وگوهاست.

ما می‌خواهیم ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بیایند و فکر می‌کنیم تحریم‌ها یکی از دلایلی است که مذاکرات توانسته‌است ادامه پیدا کند.
زیرا ایران متوجه شده که باید با شرکای بین‌المللی‌اش بر سر میز مذاکره بنشیند و درباره این مسئله گفت‌وگو کند.

تازه، این همه مشکلات نیست. مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در واشینگتن و از مشاوران رئیس جمهوری آمریکا روز یک‌شنبه به رویترز گفت تحریم‌های تازه‌ای که قانون‌گذاران آمریکایی هم‌اکنون در دست بررسی دارند، به زودی بخش فولاد ایران را با مشکلات بیشتری هم روبرو می‌کند.
XS
SM
MD
LG