لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

دادستان تهران: امیدوارم دادگاه آمریکایی‌ها اوایل مرداد برگزار شود


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران.
دادستان تهران ابراز امیدواری کرد که دادگاه سه تبعه آمریکایی که دو تن از آنها در ایران زندانی هستند، اواخر تیر یا اوایل مرداد برگزار شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، عباس جعفری دولت‌آبادی روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برگزار نشدن جلسات دادگاه این سه تبعه آمریکایی به دلیل انتقال نیافتن دو آمریکایی از زندان به دادگاه گفت: «این اشکال را پس از جلسه‌ دوم محاکمه متوجه شدیم و تلاش کردیم تا برای محاکمه بعدی ناهماهنگی‌ از بین برود.»

وی افزود: «امیدواریم در جلسه‌ آینده تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود.»

نزدیک به دو سال پیش سه جوان آمریکایی به نام‌های سارا شورد، ۳۲ ساله، جاش فتال، ۲۹ ساله، و شین باوئر، ۲۸ ساله، هنگام راهپیمایی در کوه‌های مرزی ایران و عراق به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند.

سارا شورد که سال گذشته به قید وثیقه آزاد شد در مصاحبه تازه‌ای با تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که جاش فتال و شین باوئر در زندان اوین تهران مورد «اذیت و آزار» قرار گرفته‌اند.

به گفته او، یک نگهبان در زندان اوین جاش فتال را «به خاطر برداشتن غذای اضافه» از پله‌ها به پایین هل داده‌ و یکی از زندان‌بانان نامزد او، شین باوئر، را هم آن قدر به دیوار کوبیده که سر او دچار خون‌ریزی شده ‌است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه‌شنبه در واکنش به این اظهارات سارا شورد گفت: «این سه تبعه آمریکایی از بهترین امکانات برخوردار بودند و رفتار خوبی با آنها شد و آنها با خانواده‌های خود نیز تماس داشتند و در این زمینه خانم شورد به دور از انصاف سخن گفته ‌است.»

شین باوئر و جاش فتال که اخیرا در اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند تاکنون تنها توانسته‌اند سه تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌های خود داشته باشند.

دادستان تهران روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره اخبار منتشر شده از اعتصاب غذای برخی زندانیان در ایران پرسید گفت: «بارها گفته‌ایم که ما خود را مکلف به رعایت حقوق متهمان می‌دانیم. به مسئولان زندان تاکید کرده‌ایم زندانیان هرگونه مشکلی دارند، به دادستانی اعلام کنند.»

پیشتر، محمد علی کلی، قهرمان سرشناس بوکس آمریکا، به همراه تنی چند از دیگر شخصیت‌های برجسته مسلمان آمریکایی از رهبران ایران به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای خواسته‌اند جاش فتال و شین باوئر را آزاد کنند.
XS
SM
MD
LG