لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

امیدواری وکیل آمریکایی‌ها به نزدیک بودن زمان آزادی آنها


جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
وکیل مدافع دو شهروند آمریکایی محبوس در ایران ابراز امیدواری کرد که با برگزاری دادگاه و حضور موکلانش در جلسه رسیدگی روز یک‌شنبه، نهم مرداد، نتیجه پرونده به زودی مشخص شده و این جلسه «آخرین جلسه دادگاه آنان باشد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مسعود شفیعی با بیان این که برگزاری جلسه دادگاه روز یک‌شنبه «مصادف با روز بازداشت موکلانم در دو سال قبل است» افزود که امیدوار است به مناسبت هم‌زمانی جلسه رسیدگی با آغاز ماه رمضان «رأفت اسلامی شامل حال آنان شود».

مسعود شفیعی در گفت‌وگو با رادیو فردا با ابراز امیدواری از نزدیک بودن آزادی آنها گفت که هنوز نتوانسته‌است با جاش فتال و شین باوئر ملاقات خصوصی در جهت تدارک دفاع داشته باشد.

وی در این گفت‌وگو افزود: «با توجه به آزاد بودن سارا شورد به قید وثیقه، با او و خانواده شین و جاش هفته‌ای یک‌بار کنفرانس تلفنی داشته‌ایم اما بهتر بود شین و جاش را هم می‌دیدم و در جهت تدارک دفاع کامل‌تر می‌شدیم؛ شاید یکی دو ساعت پیش از دادگاه این توفیق را داشته‌باشم تا با آن‌ها ملاقات کنم.»

این وکیل مدافع در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز نیز افزود که «فردا دو سال است که موکلان من در زندان هستند... فکر می‌کنم که مدت دو سال حبسی که گذرانده‌اند به عنوان جزای آنها به حساب بیاید».

گفت‌وگوی فرین عاصمی با مسعود شفیعی، وکیل مدافع
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:08 0:00
لینک مستقیم


جاش فتال و شین باوئر به همراه سارا شورد در ماه ژوئیه ۲۰۰۹ در مرز ایران و عراق بازداشت و سپس در ایران به جاسوسی متهم شدند. پس از آن مقامات جمهوری اسلامی با آزادی موقت سارا شورد موافقت کردند، اما دو نفر دیگر همچنان در حبس به سر می‌برند.

در همین زمینه سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه در بیانیه‌ای بار دیگر از مقام‌های ایران خواست تا این دو شهروند آمریکایی را آزاد کنند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه سطح روند دادرسی جاش فتال و شین باوئر را «بسیار نازل‌تر از استانداردهای دادرسی عادلانه بین‌المللی» دانست و نوشت که «این مضحکه‌ای که به نام عدالت برگزار می‌شود باید در همین‌جا پایان یابد».

با نزدیک شدن موعد دادگاه جاش فتال و شین باوئر، کمپینی اینترنتی در حمایت از این دو نفر به راه افتاده ‌است و علاوه بر این قرار است حامیان این دو نفر روز یک‌شنبه مقابل سازمان ملل در نیویورک گرد هم بیایند.

سیندی هیکی، مادر شین باوئر، روز جمعه در این باره به رادیوفردا گفت برای اعلام همبستگی با این دو زندانی و نیز درخواست آزادی آنها، در آن روز نیز تجمعی در برابر دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل برگزار شد.

سارا شورد، نامزد شین باوئر، که خود نیز مدتی در زندان اوین محبوس بود اواخر خردادماه در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی از «آزار و اذیت» جاش فتال و شین باوئر در زندان اوین پیش از آزادی خود خبر داد.

اما نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در واکنش به این خبر، طی بیانیه‌ای هر گونه بدرفتاری با آمریکایی‌های زندانی در ایران را تکذیب کرده و در مقابل از «شرایط نامناسب» ایرانیان بازداشتی در آمریکا انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG