لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

«چراغ زرد» آمریکا به اسرائیل برای حمله به ایران؟


یک هفته پس از آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران و درحالی که کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ در انتظار ازسرگیری مذاکرات خود با تیم جدید ایران بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند، به‌نظر می‌رسد که اسرائیل دامنه درخواست‌های خود را از راه حل‌هایی که باید از این مذاکرات به دست آید، گسترش می‌دهد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین که تا چندی پیش رییس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل بود این روزها در هر مناسبتی در اسرائیل و در کشورهای غربی تکرار کرده و می‌گوید که انتظار اسرائیل تنها قطع غنی‌سازی اورانیوم ایران با غنای بیست درصد نیست بلکه ایران باید راکتور آب سنگین اتمی اراک را نیز مهر و موم کند.

ژنرال یادلین همین دیدگاه را نیز در مقاله‌ای بازتاب داده است که روز شنبه نوزدهم مرداد در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شد.

این ژنرال دوران احتیاط ارتش اسرائیل هر چند مقام رسمی ندارد اما نظر به اعتباری که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غرب، بویژه آمریکا، برای او قائل هستند، هنوز به عنوان یکی از مبلغان زبردست سیاست‌های اسرائیل در ارتباط با ایران، به ماموریت‌های مختلف اعزام می‌شود و در شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی، دیدگاه‌های اسرائیل را بویژه پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیان می‌کند.

ژنرال یادلین که در حال حاضر رییس مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل است، در مقاله خود در نیویورک تایمز راه‌هایی را که ایران به صورت همزمان برای «رسیدن به بمب اتمی» نامیده، شرح داده و این‌گونه ابراز نظر کرده‌است که ایران افزون بر راهکار غنی‌سازی اورانیوم، از کانال تولید پلوتونیوم نیز برای دستیابی به این «هدف» تلاش می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند بار در گزارش‌های خود بر این «نگرانی» اسرائیل به نوعی تلویحی مهر تایید نهاده و نوشته بود که ایران در راکتور آب سنگین اراک فعالیت‌هایی انجام می‌دهد که می‌تواند نشانگر تلاش برای تولید پلوتونیوم برای جنگ‌افزار اتمی باشد؛ با این شرط که بتواند سوخت مصرف شده را به مرحله بازیابی برساند.

ژنرال یادلین می‌گوید اگر در مذاکرات تنها از ایران خواسته شود که تولید اورانیوم با غلظت بیست درصدی را متوقف کند، این درخواست برای پایان دادن به تردیدها در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، کافی نیست، و باید متوجه همه ابعاد برنامه اتمی ایران بود و سران تهران را وادار به پایان دادن به کار در راکتور آب سنگین اراک نیز کرد.

ژنرال یادلین در سفر به آمریکا گفته که اسرائیل نیز در انتظار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان است.

یادلین روز نهم مرداد در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل مدعی شد که سیاست‌های باراک اوباما در مورد احتمال حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، به سود اسرائیل «تغییر» کرده است.

یادلین در آن مصاحبه گفته بود در سال ۲۰۱۲ خط قرمز آمریکا برای اسرائیل که در صدد حمله به ایران نباشد، کاملاً قرمز بود ولی «این لحنی که من به تازگی از واشینگتن می‌شنوم، می‌گوید اگر شما می‌خواهید حمله کنید آمریکا به ارزیابی اطلاعاتی شما اعتماد دارد».

ژنرال یادلین افزوده بود البته چراغ آمریکایی «سبز» نشده اما دیگر قرمز قرمز هم نیست؛ باید آن را «چراغ زرد» تلقی کرد.

هرچند ژنرال یادلین در این مصاحبه توضیح بیشتری نداده بود اما مقاله‌ای که وب‌سایت آمریکایی «فرانت پیج» در دهم اوت، نوزدهم مرداد، نوشته، ممکن است روشنگر برخی نکات در ارتباط با سیاست‌های جدید آمریکا باشد.

دانیل گرینفیلد در «فرانت پیج» با استناد به اظهارات یادلین در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل، از احتمال نوعی معامله پنهانی میان آمریکا و اسرائیل سخن می‌گوید که بر اساس آن، اگر اسرائیل به روند صلح با فلسطینی‌ها بازگردد، آمریکا مانند گذشته با حمله احتمالی اسرائیل به پایگاه‌های هسته‌ای ایران مخالفت نکند.

مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی پس از سه سال وقفه، دو هفته پیش در واشینگتن از سر گرفته شد و قرار است که نشست بعدی روز چهارشنبه بیست و سوم مرداد در بیت‌المقدس برگزار شود.

همان گونه که «فرانت پیج» نوشته است یکی از دلایلی که اوباما لحن سختگیرانه خود را در مورد احتمال حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران نرم کرده تمایل آمریکا به حفاظت از عربستان سعودی است و اوباما می‌داند که سیاست‌های اسرائیل و سعودی یک هدف را دنبال می‌کند.

بنا به ارزیابی تحلیلگران اسرائیلی در رسانه‌های این کشور، در صورتی که چشم‌انداز روشنی در ماه‌های آینده در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست نیاید، بنیامین نتانیاهو باید در زمستان پیش رو در مورد عملی کردن گزینه نظامی (حمله به سایت‌های اتمی ایران) تصمیم بگیرد.

آقای نتانیاهو در سیزدهم مرداد (روز ادای سوگند حسن روحانی در آغاز ریاست جمهوری) گفته بود «در ایران رییس جمهوری تغییر می‌کند اما نیات و هدف‌های جمهوری اسلامی ایران بی تغییر است» و با «نیت‌خوانی» مدعی شد که هدف ایران «دستیابی به بمب اتمی و نابود کردن اسرائیل است».

حسن روحانی رییس جمهوری جدید ایران در روزهای گذشته چند بار تاکید کرده است که برای شفاف‌سازی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با جامعه جهانی همکاری خواهد کرد تا دست‌کم مانع از گسترش «تحریم‌های ظالمانه» شود.

اما نتانیاهو با مبدل شدن به شاکی اصلی در پرونده هسته‌ای ایران، نگران ایجاد شکاف و یا سست شدن جبهه واحد جهانی در برابر ایران است و سخت‌ترشدن تحریم‌ها علیه ایران را درخواست می‌کند؛ مطالبه‌ای که آن را در دیدار شانزدهم مرداد با هیات نمایندگان مجلس آمریکا، درسفر آنها به بیت‌المقدس، تکرار کرد و با استناد به تکیه کلام عامیانه اسرائیلی گفت چیزی که با زور درست نشده، با زورِ بیشتر درست می‌شود.
XS
SM
MD
LG