لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

محکومیت ایران و القاعده به پرداخت ۶ میلیارد دلار غرامت


دادگاه فدرال در نیویورک.
دادگاه فدرال در نیویورک.
روز دوشنبه ۹ مرداد یک قاضی فدرال منهتن نیویورک گروهی از بازماندگان حادثه یازده سپتامبر را مجاز به دریافت شش میلیارد دلار غرامت از دارایی‌های القاعده و ایران کرد.

روزنامه «دیلی نیوز» چاپ نیویورک با درج این خبر نوشت که به دستور «فرنک ماس»، قاضی فدرال، علاوه بر ۱۱۰ تن از بازماندگان یازده سپتامبر، ۴۷ خانواده از قربانیان این حادثه ازجمله خانواده خلبان هواپیمایی که به برج جنوبی تجارت جهانی اصابت کرد مبالغی از این غرامت دریافت خواهند کرد.

این روزنامه می‌افزاید از آنجا که اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در شرایطی کشته شد که دسترسی به دارایی‌های خانوادگی خود نداشت و طالبان نیز در حالت جنگ با آمریکا قرار دارد، دارایی‌های ایران در خارج از کشور هدف تیم حقوقی بازماندگان یازده سپتامبر خواهد بود.

«تام مِلون»، وکیل شاکیان این پرونده به «دیلی نیوز» گفت که تصرف اموال خارج از کشور طرف محکوم‌شده، در دنیای تجاری امری رایج است.

دی‌ماه سال ۹۰ «جرج دَنیلز»، قاضی فدرال آمریکایی، با صدور حکمی اظهار داشت که حمله یازده سپتامبر «کار القاعده به تنهایی نبود و علاوه بر طالبان که به این سازمان پناه داده‌بودند، علی خامنه‌ای رهبر ایران و دست‌نشاندگانش در حزب‌الله لبنان نیز به این حمله کمک کردند.»

به گفته این قاضی، هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر پیش از آن از خاک ایران عبور کرده‌بودند و رژیم ایران عبور این افراد را «مخفی» نگه داشته‌است و «یکی از یادداشت‌های دولتی ایران نیز نشان می‌دهد که علی خامنه‌ای در ماه مه ۲۰۱۱ از طرح حملات یازده سپتامبر خبر داشته‌است.»

دی‌ماه ۹۰، خبرگزاری رویترز خبر داد که قاضی جرج دنیلز، از دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، در خصوص پرونده درخواست خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر، با صدور یک حکم غیابی «ایران، طالبان و القاعده» را مسئول این حملات اعلام کرد.

سی‌ام اردیبهشت‌ماه ۹۰ نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که دو عضو پیشین سازمان‌های امنیتی ایران در دادگاهی در شهر نیویورک شهادت داده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی از قبل، از وقوع حملات یازده سپتامبر در آمریکا اطلاع داشته‌اند.

این روزنامه به نقل از وکلای خانواده‌های تعدادی از قربانیان ۱۱ سپتامبر خبر داد که در این پرونده دولت فدرال آمریکا به خاطر «حمایت مستقیم حکومت ایران از این حملات» خواستار دریافت خسارت شده‌است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، یکی از این دو اطلاعاتی سابق که از ایران گریخته‌اند حتی مدعی شده‌است که حکومت ایران در طراحی حملات تروریستی به خاک آمریکا نیز نقش داشته‌است.

هویت و جزئیات شهادت این دو مامور امنیتی سابق در پرونده‌های دادگاه علنی نشده، ولی «به شکل محرمانه» در اختیار قاضی دادگاه قرار گرفته‌است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارم دی‌ماه ۹۰ اتهام دست داشتن ایران در طراحی حملات یازده سپتامبر را «سناریوسازی‌های ناشیانه» و «کاملاً بی‌اساس» خواند و رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در این مورد گفت که «آمریکا با تکرار این‌گونه ادعاهای واهی در راستای اهداف سیاسی نامشروع خود صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد».

حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک باعث فروریختن این دو برج و کشته شدن نزدیک به سه هزار نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار تن دیگر شد.
XS
SM
MD
LG