لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

بلاگری که وزیر شد


سلیم عمامو (Slim Amamou)، وبلاگ‌نویس و فعال تونسی
سلیم عمامو (Slim Amamou)، وبلاگ‌نویس و فعال تونسی
با گریز رئیس جمهور تونس پس از ۲۳ سال حکومت بر این کشور، یکی از تحولات جدید این کشور، انتخاب سلیم عمامو، جوان بلاگر ۳۳ ساله به مسند وزارت بود.

کمتر از دو هفته پیش، سلیم عَمامو، بلاگر و فعال سیاسی و استفاده‌کننده فید توییتری @slim404 ، در پیام توییتری خود به دوستانش خبر داد که پلیس به خانه‌اش ریخته‌است. چند ساعت بعد از دستگیری‌اش، این برنامه‌نویس کامپیوتر، موفق شد از طریق برنامه «گوگل لَتیتیود» تلفن همراه خود، محل بازداشتگاه خودش را برای دوستانش مشخص کند. محلی که از طریق «گوگل لتیتیود» دیده می‌شد این بود: داخل ساختمان ترسناک وزارت کشور تونس.

آن‌گونه که «نیویورک تایمز» داستان سلیم را توضیح می‌دهد، روز سه‌شنبه یعنی پنج روز بعد از توییتری که سلیم از بازداشتگاه زده بود، پیام بعدی توییتر او این بود: «در جلسه وزارتخانه هستم.»

بعد از اعتراض‌ها و تظاهرات گسترده در تونس و عدم موفقیت مأموران امنیتی در سرکوب این تظاهرکنندگان که به فرار زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور این کشور به خارج از کشور انجامید، نخست‌وزیر تونس روز دوشنبه از تشکیل یک دولت انتقالی خبر داد.

با وجود ادامه کار چند از وزیران دیکتاتور سابق در میان وزیران دولت موقت جدید، اما نام چهره‌هایی تازه در فهرست وزیران از جمله نام سلیم عمامو توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌است.

سلیم در مصاحبه‌ای با رادیو فرانسه توضیح داد که مقامات تنها چند ساعت پیش از اعلام ترکیب جدید دولت از او خواستند تا وزیر شود و او که قصد مشارکت در بهبود وضعیت کشور خود را دارد این پیشنهاد را پذیرفت. او در این مصاحبه گفت: «تونس دست کم ۱۰ سال وقت لازم دارد تا یک دموکراسی باثبات در آن جان بگیرد.»

«یادآور شکست برای ایرانیان»

خبر وزیر شدن «سلیم بلاگر»، سیلی از پیام و تبریک در توییتر را به همراه داشته‌است. در لابلای این پیام‌ها، نظراتی نیز در مقایسه وضعیت تونس با کشورهای دیگر از جمله ایران نیز دیده می‌شود.

در میان برخی از این پیام‌ها در سایت «گلوبال وُیسز» که منعکس‌کننده اخبار وبلاگ‌نویسان دنیاست می‌خوانیم:
AmmarM، بلاگر اردنی ساکن کانادا با اشاره به آخرین شاه ایران می‌نویسد: بن علی هم رفت، «یک شاه دیگر در تبعید.»

وبلاگ‌نویس دیگری اهل ایران در توییتر خود که در گلوبال ویسز انعکاس یافته این‌گونه نوشته‌است: «پیروزی این اعتراض‌های خیابانی علیه رئیس جمهوری نامحبوب تونس برای بعضی از بلاگرهای ایرانی یادآور شکست اعتراض‌ها در ایران در سال ۲۰۰۹ در پی انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری است.»

به نوشته «گلوبال ویسز»، در توییت Tunisia# پیام‌های شمار دیگری از بلاگرهای ایرانی نشان‌دهنده غبطه خوردن آنها نسبت به موفقیت اعتراض‌ها در تونس است.

توییت‌زن دیگری به نام Mr. Weddady در مورد مقایسه تونس و انقلاب ۵۷ ایران این‌گونه نظر می‌دهد: «انقلاب تونس یک قیام مردمی بود، نه یک قیام اسلامی یا یک نزاع مسلحانه. هرکس غیر از این گفته دروغ گفته. این با وضعیت ایران فرق دارد.»

به نوشته ناظران اینترنتی، سایت‌های برتری که در جریان دو هفته تظاهرات در تونس، در میان توییت‌بازان تونسی رتبه‌های اول را داشتند به ترتیب عبارتند از: فیس‌بوک، بی‌بی‌سی انگلیسی، یوتیوب، کانال الجزیره انگلیسی، لایوورد، نی‌تایمز، سی‌ان‌ان، توئیت‌پیک و یاهونیوز.

«به دموکراسی وقت بدهید»

حال که سلیم عمامو، یکی از بلاگرها و توییت‌بازان قهار تونسی یک‌شبه به مقام وزارت کشور تونس رسیده‌است، جوانان این کشور، آزادی هرچه بیشتر این سایت‌های بین‌المللی و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در چرخش اطلاعات را از او انتظار دارند.

اما چند تن از دوستان او توییترهایی منتقدانه هم به او زده‌اند و از این‌که او پذیرفته در دولت جدید «در کنار قاتلان دولت قبل» بنشیند از او انتقاد کرده‌اند.

اما سلیم عمامو در پاسخ به آنان این‌گونه توییت زده که «کنار آمدن با این شرایط در این برهه از زمان برای زدن استارت حرکت کشور به سوی جلو لازم است.»

اما برخورد او با عناصر رژیم سابق از ساعات اول جلسه کاری‌اش مشهود شد. در آخرین توییتری که سلیم زده‌است می‌خوانیم که وزیران بجامانده از رژیم پیشین نسبت به این‌که او در جلسه کراوات نزده به او اعتراض کرده‌اند.

در حالی که تظاهرات شدید در خیابان‌های تونس علیه حضور حکومتیان دیکتاتور سابق در میان وزیران دولت انتقالی هم‌چنان ادامه دارد و پرتاب گازهای اشک‌آور هنوز حریف این معترضان نشده، «سلیم بلاگر» در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از مردم خواسته تا به دموکراسی وقت بدهند و کوشیده تا برای مردم نظر خود درخصوص «درست بودن روش تدریجی و ارجحیت آن بر حرکات شدید و انقلابی» را توضیح بدهد.

سلیم در این مصاحبه می‌گوید: «دولت انتقالی فقط دو تا شش ماه سر کار خواهد بود. درخواست قلع و قمع تمامی صاحب‌منصب‌های پیشین واقع‌گرایانه نیست. نمی‌شود همه تازه‌کاران سیاسی مثل من را یک‌شبه وارد دولت کرد.»
XS
SM
MD
LG